Dit is de eerste regel, oftewel, dit is regel een (1). ################################################################ ################################################################ ##((((((((((((((((#########(((((((((((#########(((#########(((## ##((((((((((((((((########(((((((((((((########((((#######((((## ########(((##############(((#########(((#######((#((#####((#((## ########(((##############((###########((#######((#((#####((#((## ########(((##############((###########((#######((##((###((##((## ########(((##############((###########((#######((##((###((##((## ########(((##############(((#########(((#######((###((#((###((## ########(((###############(((((((((((((########((###((#((###((## ########(((################(((((((((((#########((####(((####((## ################################################################ ################################################################ TimeWasters Online Magazine --------------------------- 8 februari, 1994 Issue #11 Volume 2, Number 0 Copyright (c)1992,93,94, The Incredible Timewasters ~ Uitgever/ Hoofdredacteur........Erlend 'Error Terror' Nagel ~ Redacteur..............................Koen 'Motto' Holtman ~ Beheerder Mailing......................Paul 'Beeeh' Rambags ~ Bijdragers........................Walter 'GigaWalt' Belgers ...............................Maurice Cuiper ........................Edwin 'GamEd' van Eck ....................................Tim Hemel ...........................Hans-Jurgen Jacobs .......................Guido 'Monty' Leenders ................Martin 'Machine Language' Los ..........................Rob 'Fidelio' Nauta ...................Boudewijn 'Kroisos' Wayers ====== Inhoud ====== Editoriale noot...................... regel 61 !Computing........................... regel 95 Error van de maand................... regel 295 Syst`eme TimeWasters International... regel 376 Fidelio's Nieuwsrubriek.............. regel 418 Spelbespreking: Larry 6.............. regel 459 Kuikenboutenbeestenfeest............. regel 504 Boekbespreking: The Hacker Crackdown. regel 589 Schaken via Internet................. regel 747 Giga's MuziekRubriek................. regel 847 Spelbespreking: xbattle.............. regel 883 Luciferpuzzels....................... regel 1020 Boekbespreking: Witches Abroad....... regel 1064 Beppie's recepten, deel 1............ regel 1099 Roddels.............................. regel 1202 Offici"ele Informatie................ regel 1226 ----- ----- ----- Editoriale noot --------------------- ---- Door Erlend Ik was even bang dat de TOM een hele tijd niet uit zou komen. Ik zit namelijk niet op de meest ideale plaats om de editoriale noot te schrijven en kan niet eens bij mijn normale mailbox komen. Ik loop nu stage, iets wat je meestal veel tijd kost en je zomaar uit je vertrouwde universiteitsleventje plukt. Zelf vind ik dat heel gezond. Je kunt zo wat proeven van het werk dat een ingenieur zou kunnen gaan doen na zijn afstuderen. Helaas moet de studie steeds efficienter worden, dus is de stage bij veel studierichtingen beperkt tot een stage op de universiteit of zelfs helemaal uit het verplichte programma geschrapt. Toch heb ik, zoals je ziet, de tijd gevonden om aan een nieuwe TOM te werken. Het leeuwedeel van het werk is zoals gewoonlijk gedaan door onze schrijvers en die wil ik bij deze dan ook bedanken voor hun uitstekende werk. Bovendien wil ik Koen en Paul bedanken voor het waarnemen van de meeste redactietaken (behalve het schrijven van deze noot dan). Ik heet alle nieuwe lezers, die na het artikel in Cursor een abonnement genomen hebben van harte welkom en hoop dat enkelen van hen vaste schrijvers voor de TOM worden. We openen deze keer met de vaste rubriek van Martin. Zijn artikel is altijd het startsein voor het maken van een nieuwe TOM en daarom heeft hij deze keer die eervolle plaats gekregen. De spelbespreking en de boekbespreking zijn verdubbeld en komen 2 keer in de TOM, maar Beppie heeft haar rubriek met de receptenrubriek samengevoegd. Volop leesvoer dus. Als altijd is kopij en commentaar welkom bij de redactie (tom@win.tue.nl). Erlend, Nieuwegein. ----- ----- ----- !Computing ---------------- ---- Door Martin 'Machine Language' Los In deze eerste !Computing van 1994 zoals altijd weer gevarieerde stukjes over computerfolklore, algorithmes, en nog veel veel meer. Veel electronisch (en ander) plezier in dit nieuwe jaar! * DE DIGITALE STAD Nederland heeft er met ingang van 15 januari jl. een nieuwe 'stad' bij : De digitale stad. De digitale stad is een project van cultureel centrum 'De Balie' (zo goed als gelegen aan het Leidscheplein te Amsterdam) en Hacktic Netwerk. De bedoeling van dit project is om zoveel mogelijk mensen bekend te maken met electronische nieuwsvoorziening zoals wij TW-ers het al heel lang kennen. Het aanbod bevat E-mailing, Internet Nieuwsgroepen en een schat aan Amsterdamse informatiediensten. Het bijzondere van dit project is dat iedereen met een MODEM tegen normaal PTT tarief ervan gebruik kan maken : er zijn dus GEEN extra abbonnementskosten aan verbonden. Het project loopt in ieder geval tot 1 april en hopelijk wordt het zo populair dat sponsoring hierna ook gegarandeerd wordt. We zijn weer een stap voorwaarts op weg naar vrije informatievoorziening voor iedereen! De Digitale Stad ---------------- Internet Adres: dds.hacktic.nl (193.78.33.69) Telefoonnummer: 020-6225222, log in als 'gast' Via gopher: gopher://dds.hacktic.nl HelpDesk: 020-6200294 ma tm vr 12:00-20:00 Locatie: 'De Balie', Kleine Gartmanplantsoen 10, Amsterdam * RISC Een R(educed)I(nstruction)S(et)C(omputer/hip) processor heeft een veel kleinere instructieset dan conventionelere processoren. Dit leidt in combinatie met een instructie pijplijn (fetch,decode,execute) tot het ideaal 1 kloktik per instructie voor de meeste instructies. Als een introductie en reclame voor RISC processoren, geef ik een voorbeeldstukje assembler voor de A(dvanced) R(isc) M(achine) van Acorn, soortgelijke RISC-processoren zitten o.a. ook in HP workstations, de RS6000 van IBM, de Apple Newton en sommige speelhalcomputers etc etc. Stel je wilt een het volgende programma van een hogere programmeer taal naar RISC assembler omzetten (R1,R2,R3 en R4 zijn 32 bit integers) : IF R1=6 THEN R2 = R3-8*R4 R3 = 6-R2 ELSE R2 = R3+R4/16 R3 = NOT(R2) ENDIF Dan wordt dit in ARM RISC code : CMP R1,#6 ; vergelijk (CoMPare) R1 met 6 en zet conditievlaggen SUBEQ R2,R3,R4,LSL#3 ; Als R1=6 en dus de EQ(ual) flag (zero vlag) aan staat : ; schuif het bitpatroon van R4 3 plaatsen naar links -> ; vermenigvuldiging van R4 met 2^3=8 ; bereken R3-R4 (SUBstract) en stop het resultaat in R2 RSBEQ R3,R2,#6 ; (Nog steeds!) als R1 en 6 gelijk zijn : ; Trek R2 van 6 af (Reverse SuBstract) en stop in R3 ADDNE R2,R3,R4,LSR#4 ; Als R1 en 6 niet gelijk waren, N(ot)E(qual) staat aan ; Doe R3+(R4/16) en stop het resultaat in R2 MVNNE R3,R2 ; Als R1 en 6 niet gelijk waren ; stop de bitwise NOT (MoVeNot) van R2 in R3 Elke instructie kan conditioneel uitgevoerd worden, waardoor je dus geen onnodige sprongen hebt (de pijplijn blijft vol). Resultaat : deze vijf instructies worden uitgevoerd in 5 kloktikken, dus als je bv een 50 Mhz RISC chip hebt is dit maar 5 * 1/(50 * 10^6) = 100 nanoseconden. Er is een verschuiver (32 bit barrel shifter) die in arithmetische instructies gebruikt kan worden om op de laatste variabele (operand) te werken, zodat delen of vermenigvuldigen met 2^n geen extra instructie kost. Omdat RISC processoren zo weinig instructies hebben is het mogelijk om de instructies in 32 bits te coderen, de program counter kan dus altijd in stappen van 4 bytes door de adresruimte van de code lopen. Het enige nadeel wat hier aan verbonden is dat niet alle 32 bit constanten direct geladen kunnen worden. In het algemeen is goede handgeschreven RISC code vaak nog wel 5 en soms wel 10 keer zo snel als compilergegenereerde code. Met name het mogelijk intelligente gebruik van conditioneel uitvoeren en de shifter, maakt het ontwerp van RISC compilers aanzienlijk gecompliceerder. * COMPUTERQUIZ Toe aan een opfriscursus computerterminologie?? Deze keer eerst moeilijke(?) open vragen, daarna multiple choice. Voor de multiple choice vragen kunnen slechts bonuspunten verdiend worden. De oplossingen kunnen gemailed worden naar mij (los@hp.nikhef.nl), maar wel binnen TWEE weken na het verschijnen van deze TOM. Wie de meeste punten heeft wint 10 gulden. De puntentelling staat bij de vraag in []'s, oplossingen natuurlijk volgende keer, Succes! 1. Hardware en software, bekende termen. Noem nog ACHT [1][1][1][1][2][2][3][4] andere -ware's. 2. Los de volgende cryptogrammen op : [2] a Een ingeving verbindt door de laatste straatsteen te verwijderen (3) [1] b Een dier op je kaart (3) [3] c Plant op je kaart (4) [2] d Kunstmatig zoogdier (2) [1] e Zoutje (4) [2] f Niet continue die Engelse vinger en Nederlandse vis (8) 3. Hoe luiden de volgende 26 afkortingen VOLUIT en correct gespeld? [2] a EEPROM [2] n WWW [1] b TOM [1] o HP [2] c NT [1] p WYSIWYG [3] d SVGA [1] q VLSI [4] e MOSFET [2] r PLC [3] f FORTRAN [5] s XEROX [3] g IBM PC/AT [3] t LISP [2] h K&R [2] u ASCII [1] i I/O [3] v JCL [1] j RAM [2] w LIFO [1] k CD-ROM [1] x MODEM [1] l OOP [2] y CRC [2] m CAD/CAM [1] z DES [3] 3. Op welk merk [1] en type [2] computer is het meeste animatiewerk voor 'Jurrasic Park' gedaan? [2] 4. Noem nog twee [1][3] toetsen(combinaties) die je kunt proberen als de DELETE toets niet werkt voor jouw terminalsetting. [2] 5. Geef twee verschillende commando's [2][3] om onder UNIX aan aan het internetnummer te komen van een host waarvan je het het internet adres (computer.site.country) weet. En dan nu de multiple choice rest : 6. Waarom is het verstandig een 486DXII met 'local bus' te kopen? a. Dat kan je die bus er zo weer uit kan halen als hij niet bevalt. b. Omdat dat duurder is, en duurder moet wel beter zijn. c. Dan kan je je PC heel gemakkelijk je electrische deken laten aansturen. 7. Waarom is de Atari ST een betere spelletjes computer dan een DOS machine? a. De spelbespreking van de TOM wordt geschreven door Error, die natuurlijk niet voor niets een Atari ST heeft. b. Definitie: Elke computer is beter voor games dan een DOS computer. (wie herinnert zich niet 'Rhino' op de Vic-20 of 'Raid Over Moscow' op de C-64 of 'Desmonds Dungeon' op de Atari 800, sniff sniff!) c. De character sets in PC spelletjes zien er gewoon nooit goed uit. 8. Wat is de beste copieerbeveiliging? a. Een niet te copieren (rood/geel) en noodzakelijke manual. b. Een Key-Disk c. Geen beveiliging 9. Hoe kan je 5 1/4 diskettes lezen op een 3 1/2 station? a. Dubbelvouwen met het leesgat op de goede plaats b. Zorgvuldig een rand afknippen van een naakte 5 1/4 - je mist daarna slechts een derde van de tracks - en 'm in een 3 1/2 hoesje stoppen. c. Kan niet. 10. Wat betekent ATB0X a. Een systeemkast met een IBM/AT erin. b. Initialiseer RS232 c. Initialiseer MODEM * PROFESSIONAL PROGRAMMERS BEWARE Uit de New Scientist, 28 august 93, Feedback column: "The National Westminster Bank admitted last month that it keeps personal information about its customers-such as their political affiliation-on computer. But now Computer Weekly reveals that a financial institution, sadly unnamed, has gone one better and moved into the realm of personal abuse. The institution decided to mailshot 2000 of its richest customers, inviting them to buy extra services. One of its computer programmers wrote a program to search through its databases and select its customers automatically. He tested the program with an imaginary customer called Rich Bastard. Unfortunately, an error resulted in all 2000 letters being addressed "Dear Rich Bastard". The luckless programmer was subsequently sacked." Tot de volgende !Computing, .Machine Language Amsterdam los@hp.nikhef.nl ----- ----- ----- Error van de maand ------------------------ Volgens de titel van deze rubriek moet hieronder de leukste foutmelding van de maand komen. Trouwe lezers van de TOM weten echter dat we er altijd minstens twee plaatsen. We krijgen voor elke tom altijd een heel stel leuke errors binnen, en hebben ondertussen al een archief opgebouwd van nog niet geplaatste maar wel leuke errors. Daarom zullen vanaf deze aflevering steeds een verzameling leuke errors plaatsen, waarvan er eentje uitgeroepen wordt tot error van de maand. Deze keer een speciale thema aflevering: alle errors hebben te maken met geheugen. Onder UNIX: [s.poem_mc 87]ls ls: out of memory #prof pan pan prof: No room for 2147356666 sample pc's Onder IBM met VM/CMS: [iets geedit op op 80 tekens breed te passen] DMSFRE159T Insufficient storage available to satisfy DMSFREE request from F3F012 DMSFRE159T Insufficient storage available to satisfy DMSFREE request from EFE938 DMSFRE159T Insufficient storage available to satisfy DMSFREE request from F532DA Please give your installation's support person the following information. MAIL/MAILBOX error encountered REXX error 40 in line 20: Incorrect call to routine global.cpmsg ',' . 'IMSG' global.cpimsg ',' .;'SET CMSTYPE HT';'IUCVTRAP ON ALL';irc=rc;'SET CMSTYPE RT';If irc=0 Then Do;Call Diag 8,'SET MSG IUCV'; Call Diag 8,'SET IMSG IUCV';End;Else Do;Call Speak 'EMSG IUCVTRAP problem, message trapping disabled' DMSFRE159T Insufficient storage available to satisfy DMSFREE request from F532DA 578 +++ Call Diag 8,'SET IMSG',global.cpimsg 583 +++ Call Finish 32 Error 40 running MAILBOOK XEDIT, line 578: Incorrect call to routine Ready(00032); T=0.69/0.75 13:58:16 Onder windows: EMM386 has detected error #12 in an application at memory adres 0070:06F4. To minimize the chance of data loss, EMM386 has halted your computer. For more information see the README.TXT file. To restart your computer, press ENTER. En de error van de maand, onder MS-DOS: C:\BAGGER>fdread FDREAD/286 - (c) Christoph Hochsta"tter - Version 1.8 FDREAD loaded in a DOS-block. Too MUCH memory available. Zoals altijd kan ook jouw error meedingen naar de titel 'Error van de maand'. Krijg je een error schrijf die dan even op en stuur hem naar tom@win.tue.nl en wie weet ben je in de volgende TOM een van de bijdragers! ----- ----- ----- Syst`eme TimeWasters International ---------------------------------------- ---- Door Paul 'Rtfm' Rambags In TOM #2 verscheen een lijst met TimeWasters' Eenheden. Een van deze eenheden was de Walt: 9. Walt - teksthoeveelheid/minuut Iemand die een Walt haalt, shrijft net zo snel als Nederpelt. (8 standaard-borden per 45 minuten). Herkomst: Walter "TurboHands". Voorbeeld: `Ik moet zodadelijk nog twee weken aantekeningen overpennen, als ik een Walt haal ben ik net op tijd klaar voor de borrel.' Deze eenheid is inmiddels allang achterhaald, uit een betrouwbare meting is gebleken dat 1 Walt ongeveer overeenkomt met 0.8 mrjoost vandaar dat wij voorstellen als eenheid voor teksthoeveelheid/minuut de *mrjoost* te gaan gebruiken. Een mrjoost komt dan overeen met 10 standaard-borden per 45 minuten. Nu doet zich het probleem voor dat er een soort leegte is ontstaan! Er is geen eenheid meer die refereert naar Walter. Om dit gat op te vullen stellen wij de volgende eenheid voor: De "GigaWalt". GigaWalt - kleeffactor Een GigaWalt komt overeen met een zeer grote kleverigheid. Herkomst: Walter & Ivana Voorbeeld: `Plakt die lijm goed?' `Nou redelijk, ongeveer 0.75 GigaWalt.' Nu daag ik de lezers uit nog een geschikte maat voor de "Rtfm" of de "Beeeh" te verzinnen. Een roddelfactor misschien? Ach welnee, als de Rtfm een roddelfactor zou zijn dan was 1 Rtfm ongeveer 0.1 MarjaMuis. :) Eindhoven, Rtfm ----- ----- ----- Fidelio's Nieuwsrubriek ----------------------------- Elke TOM verzamelt Rob de leukste en grappigste berichten uit de diverse computerbladen. Bijdragen zijn altijd welkom via email naar: rob@clark.net VR == Luisteraars van een Amerikaans radiostation konden onlangs luisteren naar een programma over Virtual Reality, waarin diverse deskundigen discussieerden over de toekomst en mogelijkheden van VR. Jammer alleen dat het elke 10 minuten onderbroken werd door reclame: "Sponsored by Coke -- the Real Thing!" Software Slijtage ? =================== Uit de 'Sydney Herald': NSW speed cameras will start returning to service from today after two weeks off the roads for repairs. The 22 cameras were withdrawn on January 14 because of an increase in the number of unusable photographs, the commander of police traffic operations group, Superintendent Merv Lane, said. A police spokesman said the fault lay in a software problem which may have been the result of wear since the cameras were introduced in March 1991. Ja, volgens de Australische politie kan software verslijten door intensief gebruik ! Deze ontdekking kan interessante gevolgen hebben ! Wil je MS-Windows 3.1 geen windows meer openen of wordt alles beretraag ? Misschien zijn de bits versleten en moet je software terug naar de leverancier voor onderhoud of een grote beurt ! Dat was het weer voor deze aflevering. Opmerkingen en bijdrages graag naar rob@clark.net !!! ----- ----- ----- Spelbespreking: Larry 6 ----------------------------- ---- Door Edwin van Eck De nieuwste telg van de Larry familie is geboren, Larry 6. In dit verhaal is het (natuurlijk) de bedoeling dat de hoofdpersoon, Larry Laffer een bloedmooie chick versiert. Het begint allemaal aan het strand. Hier is Larry samen met een aantal andere boddybuilders hard aan het trainen met een aantal gevaarlijk uitziende apparaten (met halters, zware gewichten en zo). Hier wordt hij geronseld voor een T.V. kwiz. Met deze kwiz wordt de bekende kwiz Studs belachelijk gemaakt. De inspanningen van Larry bij de kwiz mogen niet baten, hij verliest. Wel wint hij een prijs, namelijk een twee weken geheel verzorgde vakantie in een health-hotel. Hier zal de rest van het verhaal zich afspelen. Ergens in dit hotel zit een zeer mooi meisje (nog MAAGD!) die Larry alleen met cadeau's en een mooi verhaaltje kan krijgen. Het verzamelen van deze cadeau's vormt de hoofdmoot van de oplossing. De cadeau's kunnen gedeeltelijk gevonden worden en voor een groot aantal cadeau's is het weer nodig om andere vrouwen te versieren. Hierdoor komt larry in aanraking met de volgende termen: Sado Masochime, Lesbies, Bungie Jumping, Sucking, Homo, dikke dijen en traverstiet. Dit belooft dus wat te worden. enkele tips ----------- - Handboeien krijg je door de monteur te bestelen en aandacht af te leiden van de bewaker. - Gedraag je als een Duitser op het strand. - De kruier is z'n lucifers kwijt. - Vraag altijd door. - Laat niets liggen. - Combineer de gevonden spullen met elkaar. ----- ----- ----- Kuikenboutenbeestenfeest ------------------------------ ---- Door Paul 'Rtfm' Rambags Op zaterdag 8 januari 1994 vond bij ondergetekende de eerste offici"ele TimeWastersactiviteit van 1994 plaats, en wel het Eerste TimeWasters' k u i k e n b o u t e n b e e s t e n f e e s t ! ! ! Dat was nog nooit eerder vertoond onder de TimeWasters, die al wel enige bitterballenbrasdagen, pokernights, videonights, excursies naar de HCC en aanverwante zaken e.w.d.m.z.\footnote{en wat dies meer zij} hadden georganiseerd. Het kuikenboutenbeestenfeest was eigenlijk niets anders dan een avond- en nachtvullende maaltijd met als thema's "kuikens en kippen" en "gezelligheid". Het menu voor die avond was als volgt: - Een welkomsttoastje met kip-kerriesalade - Kuikenbouten, met: Knoflooksaus, ketchup, chickensaus en een witlofsalade - Vanilleijs met advocaat en slagroom Eigenlijk had daar ook nog kippesoep tussen moeten staan, maar door de vergeetachtigheid c.q. verstrooidheid van de organisator kwam dat te vervallen. Er waren twee afmeldingen, Big Brother was ruim op tijd met afmelden (Wietse wat jammer dat je ziek was... we hadden het heel leuk gevonden als je erbij zou zijn geweest!) en Tommie verontschuldigde telefonisch zich ten tijde van het feest. Over waren 12 mensen die samen 60 kg kuikenbouten (nou ja, kuikenbouten... het leek meer op kippebouten) verorberd hebben. Wat een brassers.\footnote{Brassen is een bestaand Nederlands woord. Ja zoek dat maar eens op in het woordenboek en oordeel zelf of het hier in de juiste context is gebruikt.} Toch heeft men voor niet meer dan f 5,= p.p. aan kuikenbouten gegeten. De deelnemers waren: Meeltje, Wave, GigaWalt, Fidelio, Gonz, Herny, Ignotus, Filuvio, Error, Motto, Mandelbro en Rtfm. Bijna iedereen was mooi op tijd aanwezig, alleen Filuvio belde 2 uur na aanvang op vanuit een telefooncel 100 meter van de plek des feests vandaan om te vragen waar het ook alweer was. De eerste kuikenbouten waren toen al lang en breed achter de kiezen, maar ik had nog een welkomsttoastje voor hem klaar! :-) Tegen middernacht moest Error weer naar huis terug, maar de busmaatschappij was zo ijverig geweest om alvast de dienstregeling van de volgende dag op te hangen. Dus wist hij niet hoe laat zijn bus naar het station ging... ach ja dat gaf mij de gelegenheid nog wat te oefenen voor de komende Opel Corsa Cup. Helaas heb ik er niemand uit hoeven te flikkeren. Hoewel het buiten kijf staat dat ik dat met veel genoegen had gedaan, was er gewoon geen aanleiding toe. Niemand gedroeg zich dronken. "Ja natuurlijk niet", zal men zeggen, "want op een gegeven moment was het bier op". Inderdaad, men had alle alcoholhoudend bier (iets meer dan 2 kratten) opgezopen en toen was het zo'n 02.45 uur. Toen dan ook de wijn op was liep het tegen 03.30 uur en dat was nu precies de tijd waarop ik de boel wilde sluiten, want ik wilde nog wat slapen. Het kwam dus goed uit dat het bier op was (heh, heh). Maar ik verwacht dat sommigen nog wel tot de volgende ochtend door hadden willen gaan als er bier genoeg was. ;-) Al met al een reuze geslaagd feest, al zeg ik het zelf. Ik heb het met plezier georganiseerd. Hier zijn nog enkele reacties van anderen, afkomstig van de TWML\footnote{TimeWasters MailingList}: Rob Nauta: >Hans Gommeren: >> Frank Zoontjens: >> :) Moet ik gezien de afweezigheid van verhalen, >> :) konkluderen dat het kuikenbouten eet gebeuren >> :) maar een saaie bedoeling is geweest? >> :) >> :) Is mijn komst het enige spannende ding dat sinds dagen >> :) op deze folder te vinden is? >> :) >> Nee het was zo leuk dat de TWML even een belachelijk flauwe >> zooi lijkt en dus niet interessant om je mee bezig te houden > >Inderdaad, het was heel erg geslaagd, een van de leukste >avonden sinds tijden, absoluut voor herhaling vatbaar ! >En als je verhalen, roddels of sterke uitspraken (Harry!) >wilt horen, pech, je had er gewoon bij moeten zijn :-) Eindhoven, Rtfm ----- ----- ----- Boekbespreking: The Hacker Crackdown ------------------------------------------ ---- Door Koen Holtman Deze keer een Amerikaans non-fictie boek: The Hacker Crackdown door Bruce Sterling ISBN 0-553-56370-X (Bantam books, eerste editie november 1992) The hacker crackdown is een anthropologisch werk. Het beschrijft vier grotendeels amerikaanse (sub)culturen: - De telefoonmaatschappijen - De phone phreaks en computer krakers - De computerkriminaliteitsbestrijders - De electronische meningsvrijheids activisten Alle vier zijn eigenlijk onderdelen van een groter cultureel geheel genaamd cyberspace: alles wat zich afspeelt op de computer/telefoon netwerken. Eigenlijk wordt de hele cyberspace beschreven: waar het woord zelf vandaan komt, wat cyberspace precies is, was, en kan worden. Maar de nadruk ligt op de vier groeperingen hierboven. Het boek is dan ook informatief voor een grote groep mensen: Als je niks van cyberspace af weet is het een goede inleiding, maar ook de doorgewinterde netwerkgebruiker die tot een (of meer) van de groepen hierboven behoort zal veel lezen wat hij of zij nog niet weet. Er staan natuurlijk technische details in het boek, maar het gaat voornamelijk over de mensen in cyberspace. Dit gebeurt aan de hand van een van de `grote' gebeurtenissen in cyberspace: `Operation Sundevil' in 1990, waarin de amerikaanse politie een groot aantal BBS systemen in beslag nam en echte en vermeende computermisbruikers arresteerde. The Hacker Crackdown gaat voornamelijk over de voorgeschiedenis, de context, de hoofdrolspelers, de afwikkeling, en de reacties op deze operatie. Ik heb al vaker gezegd dat de V.S. een paar jaren voor lopen op nederland wat cyberspace betreft. Behalve als een interessant verhaal over ongewone mensen en gebeurtenissen, kun je dit boek daarom ook lezen als een voorspelling van de gebeurtenissen die in nederland nog moeten plaatsvinden. De computerkraak gevallen die we hier de laatste jaren gehad hebben maken duidelijk dat iedereen, de krakers, de politie, het grote publiek en niet te vergeten de media, precies hetzelfde denkt en doet wat hun respectievelijke evenbeelden in amerika zo'n 5 jaar geleden dachten en deden. Hoeveel daarvan (on)bewuste navolging is en hoeveel zelf opnieuw uitgevonden is een goede vraag. Wel worden hier dezelfde fouten gemaakt, fouten die in amerika inmiddels niet meer gemaakt worden. Een computer in beslag nemen als bewijsmateriaal en hem vervolgens nooit meer terug geven wordt in amerika inmiddels niet meer geaccepteerd. Of er in nederland ook zoiets excessiefs als Operation Sundevil zal gebeuren weet ik niet. Ik hoop dat we deze fase kunnen overslaan, want Sundevil had noch voor de krakers noch voor de politie een erg positieve uitkomst. We leidde Sundevil tot het ontstaan van de laatste groepering op het lijstje hierboven, de `electronische meningsvrijheids activisten' die het inmiddels bijvoorbeeld (in amerika) gedaan hebben gekregen dat de bij een huiszoeking op een BBS computer aanwezige electronische post niet zo maar gelezen mag worden door de politie. In nederland is er nog geen grote beweging ontstaan die zich met vrijheid in cyberspace bezighoudt. Hier is er bijvoorbeeld geen serieus verzet tegen de wens van politie en BVD om het telefoonnet aftapbaar te houden, hoeveel dat ook mag gaan kosten. Niet dat de amerikaanse politie iets anders wil, maar in amerika zijn er tenminste mensen (met politieke macht) die zich daar druk om maken. Na al deze sombere toekomstverwachtingen een ander onderwerp: is het boek leuk om te lezen. Het antwoord is ja. Ik zelf heb het in een ruk uitgelezen, met alleen pauzes om te eten en te slapen. Begin dus niet aan dit boek als je de komende dagen iets belangrijks moet doen. Niet alleen is het leuk om te lezen, als netwerkgebruiker hebt je er ook nog wat aan. Op de eerste plaats zullen te toekomstige ontwikkelingen in cyberspace minder onverwacht komen. Ook krijg je een beter inzicht in hoe cyberspace cultureel inelkaar zit. Dingen die je onderbewust misschien wel wist over de manier waarop netwerkgebruikers communiceren en samenwerken zie je in dit boek uitgeschreven. Als voorbeeld hiervan kwoot ik een deel uit het boek (deel van pagina 184). For years now, economists and management theorists have speculated that the tidal wave of the information revolution would destroy rigid, pyramidal bureaucracies, where everything is top-down and centrally controlled. Highly trained ``employees'' would take on much greater autonomy, being self-starting and self-motivating, moving from place to place, task to task, with great speed and fluidity. ``Ad-hocracy'' would rule, with groups of people spontaneously knitting together across organizational lines, tackling the problem at hand, applying intense computer-aided expertise to it, and then vanishing whence they came. This is more or less what has actually happened in the world of federal computer investigation. [...] The Chicago Task Force, the Arizona Racketeering Unit, the Legion of Doom, the Phrack crowd, the Electronic Frontier Foundation -- they /all/ look and act like ``tiger teams'' or ``users' groups.'' They are all electronic ad-hocracies leaping up spontaneously to attempt to meet a need. [...] Every one of these groups is embarrassed by this ``amateurism,'' and, for the sake of their public image in a world of noncomputer people, they all attempt to look as stern and formal as possible. Als je je ooit hebt afgevraagd of de TimeWasters een vereniging zijn, en zo nee wat dan wel, heb je nu het antwoord: dit soort `ongestructureerde' verbanden is de norm als mensen verbonden worden door een computernetwerk. Hoe effectief deze ad-hocracies kunnen zijn is goed te zien in de wereld van de softwareontwikkeling. Het ontstaan van Linux, *BSD en Xfree kan alleen begrepen worden in deze context. Vergelijk dat eens met de traditionele `software engineering' opvattingen over de organisatie van software projecten. Informatica studenten die denken dat hun werk in de toekomst zal bestaan uit het managen van `een blik HBO programmeurs' zullen zich wel eens lelijk kunnen vergissen. Naarmate we steeds meer zullen leven en werken in cyberspace, zullen de organisatievormen die we nu kennen verdwijnen. The Hacker Crackdown geeft in die zin een vooruitblik op de toekomst, en dat is precies wat je zou verwachten van een non-fictie boek door een sf-schrijver. The Hacker Crackdown is voor zover ik weet (nog) niet in het nederlands vertaald. Het boek is niet te krijgen in de bibliotheek van de TUE. De TUE boekhandel heeft het wel. Ik heb mijn exemplaar gekocht bij `van piere boeken' in Eindhoven, en ik denk dat het ook elders alleen maar in de grotere boekhandels beschikbaar is. De paperback uitvoering heeft 316 pagina's en kost rond de 20 gulden. Laatste nieuws: (Pas gelezen op het net, ik heb niet gecontroleerd of het ook waar is.) The Hacker Crackdown schijnt nu ook als `Literary Freeware: Not for Commercial Use' gratis beschikbaar te zijn in texinfo file vorm via ftp: ftp.Germany.EU.net: /pub/books/sterling/crackdown mrcnext.cso.uiuc.edu: /pub/etext/etext94/hack11.txt en ../hack11a.txt ----- ----- ----- Schaken via Internet -------------------------- ---- Door Rob 'Fidelio' Nauta Zoals iedereen zal weten wordt het Internet niet alleen voor nuttige, van hogerhand goedgekeurde toepassingen gebruikt. Vooral het informele gebruik is erg populair. Naast services als Gopher, IRC, ftp en telnet is het ook mogelijk verbinding te leggen met diverse programma's die op een bepaalde machine draaien. Een goed voorbeeld hiervan zijn de vele MUD's (Multi User Dungeon) op het Internet. Maar ook gewone spelletjes zoals Hearts (hartenjagen) kunnen via Internet gespeeld worden. Ook de schaaksport is via Internet te beoefenen via een schaakserver genaamd ICS (Internet Chess Server). Dit is geen schaakcomputer maar een server waar mensen met elkaar kunnen schaken. En dit is wat deze server zo interessant maakt. Je kan op je eigen systeem tegen een schaakcomputer spelen, maar die maakt je gegarandeerd af. Leuker is het dus tegen een andere echte speler te spelen. De server houdt de zetten bij, tekent een bord voor de spelers, en slaat na afloop de uitslag op. Tijdens het spel kan je tegen de andere speler praten, serieus ('say Good move') of niet al te serieus ('say Haha ik maak je in in 5 zetten' of 'say He Oscar, Whitney Houston is nu op MTV!') De schaakserver is bereikbaar met telnet. Tijdens het schrijven van dit artikel werd aangekondigd dat de schaakserver wegens mail problemen ging verhuizen. Daarna verhuisde hij weer terug, en ging wegens vetragingsproblemen (de beruchte 'lag') weer verhuizen. Naam IP nummer opmerking ---- --------- ---------- chess.panix.com Oud, niet meer 'up' rafael.metiu.ucsb.edu 128.111.246.2 De huidige server ics.uoknor.edu 129.15.10.21 De nieuwe server ? Telnet naar poort 5000 van een van deze adressen. Log in met je eigen nickname. Als je niet geregistreerd bent, kies een willekeurige naam. Registreren kan door email te sturen naar "danke@daimi.aau.dk", zie ook 'help registration' als je ingelogd bent. Eenmaal ingelogd zie je een 'aics% ' prompt. Hier kan je commando's ingeven. Een handig commando is 'help'. Dan merk je een nadeel van ICS op: er zijn meer dan 100 commando's. Maar met 'help intro??' met ?? in 1-11 lees je over de basiscommando's. Stel, je wilt nu tegen iemand schaken. Eerst kijk je met 'w' wie online is. De meeste mensen zijn aan het schaken en zijn niet beschikbaar, kijk daarom met 'w a' wie 'available' is. Dan zie je iets als dit: aics% w ba 2503 firefly 1781 tom 1563 NonFish ---- cst 2236 POTZ 1749 vic 1187.Reepicheep ---- grr 1973 ricardo 1535 dewboy ---- Doorjamb ---- superbat 1862 android 1485 DancingLoon ----.Johnson ---- toad 1841 Epikur 1285 Fidelio ---- animal ----.voyager 1802 Spooker 21 Players displayed. aics% Stel, je wilt tegen Sugar spelen. Type 'match Sugar' om hem uit te dagen. Je ziet dan iets als dit: aics% match sugar Requesting rated blitz match 3 15 with Sugar (2111). aics% Hij ziet dan iets al dit: aics% Rated blitz match 3 15 requested with Fidelio (1723). You may accept this with "accept Fidelio", decline it with "decline Fidelio", or propose different parameters. aics% Als Sugar zin heeft, begint het spel. Hij kan natuurlijk ook altijd weigeren tegen je te spelen. Niet alle spelers willen echt spelen, sommigen zijn er om te praten (shouten) of om partijen te volgen (observen). Ook willen sommige spelers niet tegen zwakke of 'unrated' spelers spelen. De user interface is in ASCII. Omdat niet iedereen dat even mooi en handig vind, zijn er extra user interfaces beschikbaar,oa. xboard, XICS en een paar MS-DOS clients. Te ftp'en vanaf ics.uoknor.edu. Als het spel begint zie je een bord. Tik gewoon je zet in, zoals 'e4', 'nf3' etc. Ook de lange notatie 'e2e4', 'g1f3' mag. Het bord wordt bijgewerkt na elke zet, je kan zonder eigen bord spelen, maar dat is bij een echte match wel aan te raden. Na afloop wordt als de match 'rated' was (alleen mogelijk voor geregistreerde spelers) de 'rating' van beide spelers bijgewerkt. Meestal gaat de verliezer erop achteruit, en gaat de winnaar erop vooruit. De rating schijnt een goede schattting van je FIDE rating te zijn. Er zijn aparte ratings voor standard, blitz (snelschaak) en wild (bizarre varianten van de beginopstelling). Tot ziens op ICS. Als je 'Fidelio' online ziet, daag hem eens uit ! ----- ----- ----- Giga's MuziekRubriek -------------------------- ---- Door Walter 'GigaWalt' Belgers Deze keer in de MuziekRubriek weer een onbekende band: de Walter Trout Band. Deze band rondom Walter Trout speelt bluesy muziek, maar wel met knetterende gitaren. Een soort bluesrock dus. Walter Trout heeft ooit gitaar gespeeld in (geloof ik) the Bluesbreakers. De band wisselt nogal van samenstelling. Op hun eerste album bestond de Walter Trout Band uit Jim Trapp op basgitaar, Leroy Larson op drums en Dan Abrams op piano. Later drummen Klas Anderhell, Frank Cotinola en Bernie Pershey. De band is voornamelijk bekend in Europa, ze speelden een aantal keer in Scandinavie en ze zijn ook in Nederland geweest. De CD's zijn overigens in Nederland geperst. Hun eerste album is voor een gedeelte live en voor een gedeelte studiowerk. Het livegedeelte komt van het Midtfyn-festival. Op dit album eigen werk en covers van Buddy Guy en Jimi Hendrix. Het tweede album is helemaal in de studio opgenomen en bevat naast 10 eigen nummers een cover van Bob Dylan. Het derde album (dat naar mijn mening de beste is) bevat alleen liveopnames, van het Skandeborg festival in Denemarken en van De Hanehof in Nederland. Discografie: . Life in the Jungle (1990) . Prisoner of a Dream (1990) . Live - No more Fishjokes (1992) GigaWalt (gigawalt@win.tue.nl) ----- ----- ----- Spelbespreking: xbattle ----------------------------- ---- Door Guido 'Monty' Leenders Naam: xbattle Omgeving: client onder UNIX, servers: willekeurige X-servers Aantal spelers: twee of meer Netwerk: heel snel, want xbattle vreet bandbreedte Deze spelbespreking gaat over een bij spelers bijzonder geliefd, maar door systeembeheerders en `serieuze' gebruiker gehaat spel: xbattle. xbattle is een real-time multi-player oorlogssimulatie met als doel de uitroeiing van alle andere spelers. (Ideaal om real-life frustaties real-time af te reageren). Om tot dit doel te komen staan talrijke middelen ter beschikking: legers, steden, parachutisten en natuurlijk geheime afspraken met andere spelers. Dankzij een groot aantal opties dekt xbattle de spelbehoefte van de fanatieke denker die het spel benaderen wil als een schaakspel tot de razendsnelle kid die actie, actie en nog eens actie wil. Het voert te ver elke denkbare optie te bespreken van dit wervelende spel. Ik zal me daarom beperken tot een standaardspel en daarna enkele opties bespreken. Geinteresseerden vinden aan het einde van de bespreking een uitvoerige lijst van alle mogelijke opties. === het standaardspel === Het slagveld bestaat uit een matrix van vierkanten. Iedere speler heeft troepen in een bepaalde kleur. Aan deze troepen kunnen opdrachten verstrekt worden, die ze dan vlekkeloos uitvoeren. Door troepen opdracht te geven elkaar te volgen kan een aanvoerroute gecreeeerd worden. Naast troepen vinden we op het slagveld ook grotere en kleinere steden, die continu troepen produceren voor de speler die de stad op dat moment in zijn bezit heeft. Initieel krijgt iedere speler een aantal steden. === sea/hills/forest === Het slagveld kan uitgebreid worden met water, heuvels en bossen. Deze omgevingen veranderen het slagveld fundamenteel: troepen kunnen niet over water verplaatst worden en troepen die vanaf een heuvel lager gelegen troepen aanvallen zijn sterk in het voordeel. === build/scuffle === Behalve troepen opofferen in de strijd, kunnen ze ook gebruikt worden om nieuwe steden te bouwen, die dan vervolgens weer bijdragen aan de productie van troepen. Om te voorkomen dat steden in de handen van de tegenstander vallen, kun je steden als deel van een defensieve aftocht ook afbreken. === guns/para === Met de opties 'guns' en 'para' kunnen troepen zichzelf als levende kanonskogel lanceren richting de vijand of landen als paratroopers in vijandelijk gebied. === horizon/hidden === Normalerwijze heeft iedere speler een volledig overzicht van de handel en wandel van de tegenstanders: hij kan alle bewegingen waarnemen en diens bedoelingen aflezen aan de opdrachten die de tegenstander zijn troepen verstrekt. Echter, met de opties 'horizon' en 'hidden' kunnen, respectievelijk, het zichtbare gedeelte van het speelveld beperkt en de opdrachten van de tegenstanders onzichtbaar gemaakt worden. === conclusie === xbattle moet het duidelijk niet hebben van de schitterende graphics (ze zijn aardig, maar erg abstract), maar van de vereiste inzet van strategie en snelheid om je tegenspelers te snel af te zijn. Een aanrader! === volledig uitputtende lijst van alle opties === USAGE: xbattle - display name side uses color c1 with default color to b/w mapping - display name side uses color c1 with b/w terminals using b/w shade c2 -hex Use hexagonal display -bases number of bases per side -rbases number of randomly placed bases per side -armies initial number of armies per side -militia density of random militia -hills <1-10> hill steepness -forest <1-10> forest thickness -sea <1-10> sea density -farms <1-10> max farm production rate -decay <1-10> troop decay rate -erode <1-10> empty square erode rate -towns <1-10> density of towns -guns <1-10> range of artillery -para <1-10> range of paratroopers -fight <1-10> fire power -speed <1-10> game speed -move <1-10> terrain roughness -digin <1-10> enable shunting -seed random number seed for hills etc -horizon limit range of vision to n spaces -map no preknown map - drawn during play -basemap remember position of towns/bases/rbases -localmap no terrain memory -dig allow digging of sea, n full squares -fill allow filling of sea, n full squares -scuttle allow scuttling of bases -reserve allow troop reserves -build build base with segments -march allow troop march, speed -hidden obscure enemy movement arrows -area use areal display mode for square size -bound allow bounding box -repeat allow repeat of last command via right button -disrupt attack disrupts movement -wrap wraparound mode -border border of sea -nogrid do not draw grid -manpos do not automatically position screen -square size of game square in pixels -board number of game squares on a side -boardx number of game squares on x side -boardy number of game squares on y side -store store game in for replay -replay replay game in -options use options from -load use map from -edit enter terrain editing mode ----- ----- ----- Luciferpuzzels -------------------- ---- Door Paul 'Rtfm' Rambags Alle luciferpuzzels uit de vorige TOM waren door mijzelf bedacht. Het moeilijke van zelf luciferpuzzels bedenken is dat je ervoor moet zorgen dat er maar e'e'n goede oplossing is -- het is heel frustrerend als je zelf iets heel ingewikkelds hebt bedacht en iemand komt met een andere oplossing aanzetten. Er was een fanatiekeling die kwam aanzetten met allerlei alternatieve oplossingen. Hij schroomde zelfs niet om een lucifer te beschouwen als het getal i, een complex getal waarvan het kwadraat gelijk is aan -1. Hij heeft de f 15,= gekregen die ik had uitgeloofd... (zucht) Zijn naam is: MrFanatic !!!!! Hij staat in het dagelijkse leven ook wel bekend als Timo Krul. De opgaven waren: (overal moest 1 lucifer verlegd worden om het kloppend te maken, zonder een "is niet" (een = met een / erdoor) te gebruiken) 1. XX - XL = IV 2. I + I = LIII 3. LIV - I = LXXXV 4. I - XI = III Oplossingen: 1. XX x L = M (20 * 50 = 1000) 2. 1 + 1 = |-2| of 1 - 1 = LN 1 (1 + 1 = abs(-2) of 1 - 1 = ln 1) 3. LIV - L = LX / XV (54 - 50 = 60 / 15) 4. 1 x 1 = |-1| of i x i = -|1| (1 * 1 = abs(-1) of i * i = -abs(1)) Voor de laatste opgave ( I - XI = III ) had ik zelf nog een andere oplossing, waarbij geen absolute waarde noch het getal i gebruikt wordt. Dat is iets voor de echte fanatiekeling om uit te puzzelen. Ik publiceer de oplossing hiervan in de volgende TOM, maar ik loof geen geldprijs meer uit. Het heeft me al f 25,= gekost... :-( Succes! Rtfm ----- ----- ----- Boekbespreking: Witches Abroad ------------------------------------ ---- Door Erlend Elke dag 2 uur reizen met trein en tram heeft ook zijn voordelen. Ik heb nu eindelijk een van de boeken die ik vorig jaar voor mijn verjaardag kreeg kunnen lezen. Humoristische boeken zijn het leukst om wakker mee te worden in de trein, want als je moet lachen kun je niet suf zijn. Terry Pratchett schrijft eigenlijk alleen maar leuke boeken. Tenminste alle vier de boeken die ik van hem gelezen heb, en ook het vijfde waar ik inmiddels in bezig ben waren ontzettend leuk. Het bijzondere vind ik zit hem erin dat hij zoveel verschillende soorten humor combineert. Hij maakt werkelijk overal grapjes over, van sex tot wiskunde en alles wat daar tussenin ligt. 'Witches Abroad', het boek dat ik gelezen heb is een typisch voorbeeld van die humor. Het boek gaat over 3 heksen, waarvan er 1 de goede/slechte fee is. Het leest als een detective, omdat tot de laatste pagina onduidelijk blijft wie nu de goede en wie de slechte fee is. De heksen gaan in het verhaal op reis, en komen daarbij alle gevaren tegen die normale mensen ook in het buitenland tegenkomen, zoals vreemd eten, slechte accomodatie enzovoorts. Daarbij rollen ze van het ene sprookje in het andere. Ze komen in zoveel sprookjes terecht, dat ik niet eens weet of ik wel alle sprookjes herkend heb. Waanzinnig leuk, met de nadruk op waanzinnig. Dus als je houdt van reisverhalen of detectives of humoristische verhalen of fantasy verhalen of sprookjes dan is dit een aanrader. Ik vind het zelf een nogal slimme marketingtruuk om een heleboel genres in 1 verhaal onder te brengen en ik hoop dat er nog veel meer van dit soort boeken geschreven worden. Erlend, Nieuwegein ----- ----- ----- Beppie's recepten, deel 1 ------------------------------- Beppie Serveert... Dag lieve mensen! In het TOM vinden jullie deze keer de nieuwste rubriek van jullie aller Beppie R.-B.: "Beppie Serveert..." (nee, niet "Bettie Serveert", dat is weer iets heel anders). Ik ben de vorige keer namelijk erg geschrokken van het zeer onverantwoorde, erg ongezonde, veel te zoete en onverantwoord vette recept dat EEN der redacteuren in het TOM meende te moeten plaatsen. Foei! Foei! Driewerf foei! Om aan te tonen dat het wel degelijk goed mogelijk is om een verantwoord, gezond, niet te zoet en zeker niet te vet menu samen te stellen, dat TOCH lekker is, heb Ik grootmoeders kookboek (van vaders zijde) maar eens boven tafel gehaald. Deze naamgenote van Mij was in de gehele familie vermaard om haar bijzondere kookkunsten: "die kan stront nog lekker maken" was een veel gehoorde uitdrukking in onze familie. In dit TOM dus een gezond, edoch lekker menu. Omdat het hoofdgerecht (kip `a la Beppie) nogal machtig is, heb Ik er geen toetje bij gedaan, maar alleen een voorgerecht (tzatziki, een heerlijk fris Grieks gerecht). Voorgerecht: Tzatziki `a la Beppie 250g Bulgaarse yoghurt of yoghurt kefir 1/2 komkommer 1 el kruidenazijn 2 el olijfolie 2-6 teentjes knoflook 1 tl dille zout peper De komkommer wassen en schillen, raspen, met zout bestrooien en wegzetten in de ijskast om vocht te onttrekken. De knoflook door de pers halen en door de yoghurt scheppen. Azijn, olie en dille door de yoghurt roeren. De komkommer afgieten en door de yoghurt scheppen. Op smaak brengen met flink wat zout en peper. Als er geen Bulgaarse yoghurt beschikbaar is, kan deze worden vervangen door een uitgelekte halve liter gewone, volle, yoghurt (geen magere yoghurt gebruiken). Om deze zogenaamde "hangop" te maken, doe je een handdoek in een vergiet en giet je een pak yoghurt hierin uit. Laat de vergiet zo'n uur of acht staan om de hangop te krijgen. Serveren met warm stokbrood. De genoemde hoeveelheden zijn genoeg om met vier personen twee keer een voorgerecht te hebben. Tot zover het voorgerecht. Dan nu, zoals beloofd, een gezond, maar toch zoet, hoofdgerecht. Hoofdgerecht: Kip `a la Beppie 2 dubbele kipfilets boter of olie peper zout 1 teen knoflook 3 tl kappertjes 1 tl sambal 3 gemberbolletjes 1 pot kersen zonder pit 1 bekertje cr`eme fraiche 1 zakje Knorr kerriesaus 1 blik Danone croissantdeeg of 4 plakjes bladerdeeg 1 eigeel De kip in kleine blokjes snijden, en deze aanbakken in de boter of olie. Als de kip mooi bruin is, peper, zout, knoflook uit de pers, kappertjes, sambal en fijngesneden bolletjes gember toevoegen. De pot met kersen laten uitlekken en het vocht met de cr`eme fraiche vermengen (een beetje vocht achterhouden om de kerriesaus aan te maken). Doe het kersenat bij de kip. Maak de kerriesaus aan met het achtergehouden kersesap en doe dit ook bij de kip. Laat dit geheel inkoken tot een dikke saus ontstaat. Voeg dan de kersen toe. Vet een ovenvaste schaal in met wat boter en vul deze met het kipmengsel. Rol het croissantdeeg of het bladerdeeg uit en duw het vast over de rand van de schaal. Maak als het ware een deksel van deeg, dat wordt ingesmeerd met eigeel. Zet de schotel zo'n 20 minuten in een voorverwarmde oven op 200 graden Celsius tot de korst mooi bruin is geworden. Serveren met gemengde sla, zilvervliesrijst, of iets dergelijks. EEN kopje rijst per persoon is meer dan genoeg. De genoemde hoeveelheden zijn voor vier personen. Zo, dat was dan de "Beppie Serveert..." voor deze keer. Ik moet er van Mijn man nog even bij zeggen dat "Kip `a la Beppie" zijn lievelingsgerecht is: hij is er werkelijk verzot op. Tot volgende keer! Liefs, Beppie. ----- ----- ----- Roddels ------------- Frank Zoontjens heeft iets met Suske en Wiske. Luscious Lips are pretty alcoholic, and they cost only two pound sterling (zie bijlage). Dhr. L. Somers begon zich ietwat ongemakkelijk te voelen nadat hij uit een mail van Gigawalt had vernomen, dat hij op 't LSO vergeten was uit te loggen. Ignotus stond naast meeltje in de AOR benedenbar en zei: "Meeltje is er helemaal niet!" Maar hij vergiste zich, meeltje was naar de kapper geweest. ----- ----- ----- Offici"ele Informatie --------------------------- Timewasters Online Magazine is een productie van The Incredible Timewasters. Alles uit deze publicatie mag in het roddelcircuit terechtkomen zonder toestemming van mij of iemand anders. Niets uit deze uitgave mag als de waarheid geclaimed worden zonder uitdrukkelijke toestemming van een van de Editorial Staff. We kunnen geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor het gebruiken of printen van informatie uit dit magazine. Vragen over TOM, en aanvragen en opzeggingen van abonementen, kunnen naar het adres tom-request@win.tue.nl gemaild worden. Kopij kan naar tom@win.tue.nl worden gestuurd. Oude nummers van de TOM zijn te vinden in Gopher, in de informatie directory van de T.U.E. onder TimeWasters. Oude nummers van de TOM zijn ook te verkrijgen via email, stuur een mailtje met het subject `tom2' (zonder de kwootjes) naar timewasters-request@win.tue.nl, waar voor de 2 het nummer van de gewenste TOM moet worden ingevuld, bijvoorbeeld 2. """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""" TOM-Timewasters Online Magazine (c) 1994 The Incredible Timewasters """""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""