Dit is de eerste regel, oftewel, dit is regel een (1). ################################################################ ################################################################ ##((((((((((((((((#########(((((((((((#########(((#########(((## ##((((((((((((((((########(((((((((((((########((((#######((((## ########(((##############(((#########(((#######((#((#####((#((## ########(((##############((###########((#######((#((#####((#((## ########(((##############((###########((#######((##((###((##((## ########(((##############((###########((#######((##((###((##((## ########(((##############(((#########(((#######((###((#((###((## ########(((###############(((((((((((((########((###((#((###((## ########(((################(((((((((((#########((####(((####((## ################################################################ ################################################################ TimeWasters Online Magazine --------------------------- 2 september, 1993 Issue #8 Volume 1, Number 5 Copyright (c)1992,93, The Incredible Timewasters ~ Uitgever/ Hoofdredacteur........Erlend 'Error Terror' Nagel ~ Redacteur..............................Koen 'Motto' Holtman ~ Beheerder Mailing......................Paul 'Beeeh' Rambags ~ Bijdragers........................Walter 'GigaWalt' Belgers ............................Jurren 'Any' Gans ......................Pieter 'PeeWee' Kuppens ................Martin 'Machine Language' Los ..........................Rob 'Fidelio' Nauta ====== Inhoud ====== Editoriale Noot...................... regel 54 Casino's............................. regel 72 Error van halve maand................ regel 142 !Computing........................... regel 173 Boukje en Bertje gaan op stap........ regel 401 Fermat's laatste stelling............ regel 586 Fidelio's Nieuwsrubriek.............. regel 652 Slakjes!............................. regel 730 Roddels.............................. regel 1080 Sofwarehoek.......................... regel 1100 Giga's MuziekRubriek................. regel 1144 Tommetje............................. regel 1225 Offici"ele Informatie................ regel 1235 ----- ----- ----- Editoriale Noot --------------------- ---- Door Erlend Welkom bij alweer een nieuwe aflevering van de TOM. Hopelijk heeft iedereen van de vakantie genoten. Voor de vakantie heeft de TOM nog in de volkskrant gestaan. We waren zeer vereerd, maar blijven toch gewoon onszelf. Het is een goede gewoonte om het jaar rustig te beginnen en dat doen we dus ook. Tegen de tijd (over ene paar maanden) dat we ons 1-jarig jubileum gaan vieren moeten we op snelheid zijn gekomen. Veel heb ik verder niet te melden, behalve dat dit nummer vrijwel helemaal door Koen in elkaar gezet is, omdat ik op het laatste moment nog een werkstuk moest afmaken. Bedankt Koen. Veel plezier met alweer een TOM! ----- ----- ----- Casino's -------------- ---- Door Pieter Kuppens Zoals jullie misschien weten is vrij recent in de Heuvelgalerie de Eindhovense tak van de Holland Casino's geopend. Vandaar dit artikeltje over casino's. Ik ben nog niet in het casino geweest, maar ik vertel iets algemeens over casino's, in het bijzonder vertel ik over een goksysteem voor Roulette, met grote kans op winst. Het systeem haal ik uit de Wiskunde en Informatica bibliotheek, uit een of ander boekje over (kans)spelen. Het systeem lijkt op 'double or nothing', maar het haalt daar wat scherpe kantjes vanaf. (1) bepaal de gewenste winst. Hogere winsten brengen uiteraard meer risico met zich mee, voor dit geval stellen we dit op 1. Vermenigvuldig dit met inzetbedrag, bv. Fl 2.50 (2) schrijf dit op een papiertje. Ga nu in loop (3)..(6) (3) bekijk het rijtje. Tel eerste en laatste getal bij elkaar op. (4) zet dit in op een kleur naar keuze (rood als je niet kunt beslissen :) ) (5a) bij winst, streep eerste en laatste cijfer van rijtje weg (5b) bij verlies, schrijf cijfer achteraan rijtje (6) ga naar stap 3 met het nieuwe rijtje, zolang dat niet leeg is Voorbeeld: (1) rijtje 1 inzet 1 winst: nieuw rijtje leeg, gemaakte winst 1 (EINDE). verlies: nieuw rijtje 1 1 (2) rijtje 1 1 inzet 1 + 1 = 2, winst: nieuw rijtje leeg, gemaakte winst 1 (EINDE). verlies: nieuw rijtje 1 1 2 (3) rijtje 2 2 3 4 6 inzet 2 + 6 = 8, winst: nieuw rijtje 2 3 4, winst nog niet gemaakt verlies: nieuw rijtje 2 2 3 4 6 8 etc. Opmerkingen tav de werking van dit systeem: (1) Bottlenecks zijn (zoals altijd): (a) maximum inzet, in een theoretisch geval ("in de praktijk :)") is de inzet in het rijtje exponentieel in het aantal gespeelde spelen. Zo kun je ooit tegen een maximum inzet oplopen (andere tafel?!) (b) beschikbaar kapitaal, iets belangrijker is het probleem van de niet royaal genoeg gevulde portomonnaie. Rijtje 2 2 3 4 6 zal toch wel ooit voorkomen, en verlangt kapitaal 25 (de inzet 8 komt er nog bij, en maximum inzet >= 8. (c) sluitingstijd, je krijgt de kans niet om met je systeem door te gaan. (Volgende dag?!) (d) tijd, als je maar lang genoeg doorgaat komt er vanzelf een 'run' waardoor je tegen een van de vorige bottlenecks opbotst. Een computer emulatie heeft mij dat duidelijk gemaakt. (2) het systeem werkt voor kansen > 1/3, dus 17/37 en 18/38 zouden moeten werken. Het rijtje wordt met kans (1-p) 1 langer, en met kans p 2 korter. Bij een kans van 40% word het rijtje 0.6*1 + 0.4*(-2) = -0.2 korter per spel. De verwachte waarde voor het aantal spelen om de gewenste winst te maken is 5. Dit zal in de praktijk vaak meer zijn, en dan moet je niet tegen een bottleneck aanlopen. (3) Je kunt het systeem aanpassen, bv. door de wens dat per spel een bepaalde winst (bv. 1) wordt gemaakt. Dan gaat het rijtje sneller omhoog, maar is de potentiele winst ook groter. (4) casino's maken winst. Die komt hoe dan ook uit jouw portomonnaie. De enige manier om aan casino's rijk te worden is er te werken. Met vriendelijke groeten, Pieter (Niet-miljardair) ----- ----- ----- Error van halve maand --------------------------- Er zijn al heel wat halve maanden voorbij sinds het verschijnen van de vorige TOM. Daarom hebben we deze keer drie errors. DOS: content of destination lost before copy (Hoe kan een destination nou lost zijn als hij nog niet gecopied is?) UNIX: Toen giga.win.tue.nl bij wzv.win.tue.nl wilde pollen, en wzv.win.tue.nl de computer "giga" verwachtte terwijl giga.win.tue.nl zich meldde met "giga.win.tue.nl" kwam (van wzv) de melding: "10:55:47.89 (0) Cannot Tango - reason: You are unknown to me" GOPHER: Gopher error File received succesfully ----- ----- ----- !Computing ---------------- ---- Door Martin 'Machine Language' Los Hallo allemaal, welkom wederom bij !Computing : de rubriek met gevarieerde stukjes over computerfolklore, algorithmes, etc etc. * CIRCLE (100,100),10 Grafische bibliotheken bevatten altijd een functie om een cirkel met straal r en middelpunt (mx,my) op het beeldscherm te zetten. Lang geleden was dat wel anders en moest je zelf het algorithme voor een cirkel implementeren uitgaande van het meestal wel aanwezige POINT x,y (of PSET, PLOT ... whatever!), om 1 puntje op (x,y) te zetten. Ik bezat toendertijd een Atari 800, dat was zo'n computer met weliswaar een 8K ROM BASIC, maar zonder een CIRCLE commando. Een triviale maar zeer trage oplossing was toen : FOR phi=0.0 TO 2*PI STEP 1.0/r x=r*COS(phi) : y=r*SIN(phi) POINT mx+x,my+y NEXT phi Zucht ... de STEP grootte moet klein genoeg gekozen worden om met zekerheid een cirkel te tekenen waarin de puntjes aansluiten. Tenminste, als je het netjes wil doen. Het gebruiken van een LINE commando vind ik vals spelen, de cirkel wordt dan een polygon. Duidelijk is wel dat het rekenwerk in ieder geval gereduceerd kan worden met een factor 8, omdat een cirkel invariant is onder spiegeling in de lijnen x=0, y=0, y=x en y=-x. Er kan dus volstaan worden met het uitrekenen van 1/8 cirkel boog en spiegelen, a la : FOR phi=0.0 TO PI/4 STEP 1.0/r x=r*COS(phi) : y=r*SIN(phi) POINT mx+x,my+y : POINT mx+x,my-y POINT mx-x,my+y : POINT mx-x,my-y POINT mx+y,my+x : POINT mx+y,my-x POINT mx-y,my+x : POINT mx-y,my-x NEXT phi Maar het kan ook anders. Aangezien voor alle punten (x,y) op de cirkel geldt dat (x-mx)^2 + (y-my)^2 = r^2 hoeven we helemaal geen sinus of cosinus uit rekenen want met x lopend van r tot r*COS(PI/4) ingevuld in y = my + SQR(r^2 - (x-mx)^2) doorlopen we ook het cirkel boogje van 0 tot 45 graden. Het uitrekenen van de vierkantswortel SQR is in principe sneller dan de SIN/COS combinatie. We krijgen nu dus iets als : x=r : y=0 FOR x=r TO r*SQR(2)/2 STEP -1.0/SQR(2*r-1) POINT mx+x,my+y : POINT mx+x,my-y POINT mx-x,my+y : POINT mx-x,my-y POINT mx+y,my+x : POINT mx+y,my-x POINT mx-y,my+x : POINT mx-y,my-x y=SQR(r*r-x*x) NEXT x De ruimte gevormd door de punten op het computerbeeldscherm is discreet, daar kan je gebruik van maken. Als je nl. bij (mx+r,my) begint dan moet het volgende punt van het boogje (mx+r-1,my+1) of (mx+r,my+1) zijn. Zolang je je beperkt tot dit eerste 1/8 cirkelboogje zijn deze twee richtingen - recht omhoog en naar linksboven - de enige mogelijkheden. De richting wordt voor ieder opvolgend punt bepaald door de eis dat de totale afwijking ten opzichte van de exacte cirkel (x-mx)^2 + (y-my)^2 = r^2 zo klein mogelijk blijft. Dit leidt tot het algorithme hieronder dat veel sneller is dan al het voorgaande gepruts omdat het alleen integer berekeningen bevat. Een groot bijkomend voordeel is dat het eenvoudig naar Assembler is om te zetten. phi=0 : x=r : y=0 REPEAT phiy=phi+2*y+1 phixy=phiy-2*x+1 POINT mx+x,my+y : POINT mx+x,my-y POINT mx-x,my+y : POINT mx-x,my-y POINT mx+y,my+x : POINT mx+y,my-x POINT mx-y,my+x : POINT mx-y,my-x phi=phiy y=y+1 IF ABS(phixy)x * BEREKENING VAN PAASZONDAG Pasen is gedefinieerd als de eerste zondag na de 14-de dag na de eerste nieuwe maan na 21 Maart (got it?). Wie een nog preciesere definitie zoekt kan die vinden in 'The Explanatory Supplement to the Astronomical Ephimeris and American Ephemeris and Nautical Almanac' In !Computing (en ook daarbuiten vind ik) is zo'n definitie natuurlijk totaal onaanvaardbaar. Vandaar de volgende algorithmische stappen, ontwikkeld in 1876 en in 'Butcher's Ecclestiastical Calendar' voor het eerst verschenen. Ze zijn geldig voor de Gregoriaanse kalender ( dus voor alle paaszondagen van de jaren >= 1583 ) : Stappen Voor bv. het jaar 2000 (j=2000) 1. a=j%19 a=5 2. b=j/100 b=20 c=j%100 c=0 3. d=b/4 d=5 e=b%4 e=0 4. f=(b+8)/25 f=1 5. g=(b-f-1)/3 g=6 6. h=(19*a+b-d-g+15)/30 h=29 7. i=c/4 i=0 k=c%4 k=0 8. l=(32+2*e+2*i-h-k)%7 l=3 9. m=(a+11*h+22*l)/451 m=0 10. n=(h+l-7*m+114)/31 n=4 p=(h+l-7*m+114)%31 p=22 11. Paaszondag valt op 23 April dag (p+1) van maand n (De delingen zijn afkappend en % is de modulus (rest) functie) De overige zwevende feestdagen zijn gelukkig allemaal afhankelijk van de paaszondag : Carnaval : paaszondag - 49 dagen Hemelvaart : paaszondag + 39 dagen Pinksteren : paaszondag + 49 dagen * SELFLISTING IN C EN PASCAL Voor verzamelaars van nuttloze doch fraaie code, volgt hier een 'Oldie' dat zowel in C als Pascal compileerbaar is (!) en ook nog zijn eigen listing als output produceert. De auteur van dit meesterwerkje is mij helaas onbekend. (*a);main(){char i,*s[]={"%c%s%c%c%c", "(*a);main(){char i,*s[]={", "%c%c%c%s%c%s%c%s%c%s%c/*%c%s", ";printf(s[1]);for(i=0;i<=12;i++)printf(s[0],34,s[i],34,44,10);", "printf(s[2],34,34,125,s[3],10,s[4],10,s[5],10,s[6],10,41,s[7]);", "for(i=0;i<=12;i++)printf(s[0],39,s[i],39,44,10);", "printf(s[12],39,39,41,s[8],10,s[9],10,s[10],10,s[11],10,47,125);", "const q=#34;w=#39;n=#13#10;s:array[0..13] of string=(", ";var i:integer;begin write(s[1]);for i:=0to 12do write(q,s[i],q,#44,n);", "write(#34#34#125,s[3],n,s[4],n,s[5],n,s[6],n,#47#42#41,s[7]);", "for i:=0to 12do write(w,s[i],w,#44,n); ", "write(#39#39#41,s[8],n,s[9],n,s[10],n,s[11],n,#123#42#47#125);end.", "%c%c%c%s%c%s%c%s%c%s%c{*%c%c", ""};printf(s[1]);for(i=0;i<=12;i++)printf(s[0],34,s[i],34,44,10); printf(s[2],34,34,125,s[3],10,s[4],10,s[5],10,s[6],10,41,s[7]); for(i=0;i<=12;i++)printf(s[0],39,s[i],39,44,10); printf(s[12],39,39,41,s[8],10,s[9],10,s[10],10,s[11],10,47,125); /*)const q=#34;w=#39;n=#13#10;s:array[0..13] of string=('%c%s%c%c%c', '(*a);main(){char i,*s[]={', '%c%c%c%s%c%s%c%s%c%s%c/*%c%s', ';printf(s[1]);for(i=0;i<=12;i++)printf(s[0],34,s[i],34,44,10);', 'printf(s[2],34,34,125,s[3],10,s[4],10,s[5],10,s[6],10,41,s[7]);', 'for(i=0;i<=12;i++)printf(s[0],39,s[i],39,44,10);', 'printf(s[12],39,39,41,s[8],10,s[9],10,s[10],10,s[11],10,47,125);', 'const q=#34;w=#39;n=#13#10;s:array[0..13] of string=(', ';var i:integer;begin write(s[1]);for i:=0to 12do write(q,s[i],q,#44,n);', 'write(#34#34#125,s[3],n,s[4],n,s[5],n,s[6],n,#47#42#41,s[7]);', 'for i:=0to 12do write(w,s[i],w,#44,n); ', 'write(#39#39#41,s[8],n,s[9],n,s[10],n,s[11],n,#123#42#47#125);end.', '%c%c%c%s%c%s%c%s%c%s%c{*%c%c', '');var i:integer;begin write(s[1]);for i:=0to 12do write(q,s[i],q,#44,n); write(#34#34#125,s[3],n,s[4],n,s[5],n,s[6],n,#47#42#41,s[7]); for i:=0to 12do write(w,s[i],w,#44,n); write(#39#39#41,s[8],n,s[9],n,s[10],n,s[11],n,#123#42#47#125);end. {*/} * GESCHIEDENIS VAN DE DIGITALE COMPUTER In alt.comp.folklore stond een artikel met de kop 'A Chronology of Digital Computing Machines (to 1952)' geschreven door Mark Brader (msb@sq.sq.com) dat een zeer uitgebreid overzicht geeft van de ontwikkeling van de computer. De meeste historische informatie haalt hij uit Bit by Bit: An Illustrated History of Computers. By Stan Augarten, pub. 1984 by Ticknor and Fields, New York. ISBN 0-89919-268-8, 0-89919-302-1 paperback. en Encyclopedia of Computer Science and Engineering, 2nd edition. Editor Anthony Ralston, Associate Editor Edwin D. Reilly Jr., pub. 1983 by Van Nostrand Reinhold, New York. ISBN 0-442-24496-7. Omdat Marks artikel veel te groot is om in !Computing opgenomen te worden, geef ik hier slechts twee jaartallen weer om een idee te geven hoe uitgebreid zijn informatie is : Nov 1945. John W. Mauchly (pronounced Mawkly; 1907-80) and J. Presper Eckert (1919-) and their team at the Moore School of the University of Pennsylvania, Philadelphia, complete the "ENIAC" ("Electronic Numerator, Integrator, Analyzer, and Computer") for the US Army's Ballistics Research Lab. (Too late for the war and 200% over budget -- problems that would face Eckert and Mauchly again on later projects.) The machine is a secret (until Feb 1946) program-controlled calculator. Its only memory is 20 10-digit accumulators (4 were originally planned). The accumulators and logic use vacuum tubes, 17648 of them altogether. The machine weighs 30 tons, covers about 1000 square feet of floor, and consumes what is either 174 kilowatts (233 horsepower) or 174 hp (130 kW). Its clock speed is 100 kHz; it can do 5000 additions per second, 333 multip- lications per second. It reads data from punch cards, and the program is set up on a plugboard (considered reasonable since the same or similar program would tend to be used for weeks at a time). Mauchly and Eckert apply for a patent. The university disputes this at first, but they settle. The patent is finally granted in 1964, but is overturned in 1973, in part because of the previous work by Atanasoff. 1945-46. John von Neumann (1903-1957) joins the ENIAC team and writes a report describing the future computer eventually built as the "EDVAC" ("Electronic Discrete Variable Automatic Computer" (!)). This report was the first description of the design of a stored-program computer. An early draft which fails to credit other team members such as Eckert and Mauchly gets too-wide distribution, leading to von Neumann getting too much credit, e.g., the term "von Neumann computer" which is derived from this paper. Wie interesse heeft in het hele artikel kan het per email bij mij opvragen. Tot de volgende !Computing, Amsterdam .Machine Language los@nikhef.nl ----- ----- ----- Boukje en Bertje gaan op stap. ------------------------------------ [Een filosofische SF-roman voor kinderen met een alcoholprobleem. Geschreven door Walter Belgers en opgedragen aan dat vrolijke meisje dat ik nooit ontmoette in Winterberg. --The names have been changed to protect the innocent--] Dit is het bijna ware verhaal van Boukje en Bertje. Boukje is een jonge carri`erevrouw. Ze gaat naar trendy cafe's, leest Opzij, kijkt naar van Kooten en de Bie en drinkt veel Sherry. Bertje is daarentegen een ingetogen jongeman, op zoek naar zichzelf. Hij is geabonneerd op Panorama en drinkt voornamelijk Shandy. Shandy brengt ons bij een interessant zijspoor: dat van Nicole, een medewerkster van het consultatiebureau voor alcohol en drugs die later in dit verhaal zal opduiken. Zij beweert dat het percentage Shandydrinkers exponentieel afneemt vanaf de leeftijd van 13 jaar, dit in tegenstelling tot de bierdrinkers. Zelf drinkt zij uitsluitend daquiri. Boukje komt thuis en voil`a, het koffiezetapparaat is al automatisch aangesprongen. Ze pakt een kopje met bloemmotief, ietwat provocerend maar toch niet te ordi, dat ze zuchtend op een schoteltje plaatst. Ze is moe. Moe. Carri`ere okay. Maar carri`ere betekent geld, mogelijkheden, plezier, vermoeidheid. De koffie is doorgelopen. Potverdorie, de Canderel is op. Ach wat maakt het ook uit, dat werk komt morgen wel; snel de kroeg in. Het is half elf dus het kan nog net even. Bertje loopt eenzaam door de stad. Het is koopavond, maar het praten van de mensenmassa accentueert slechts de doelloosheid van Bertje. Linksaf, langs de Bijenkorf. Opruiming, alles moet weg. Dat is het, alles moet weg. Het moet. Mistroostig omdat hij zelf niet in zijn eigen gedachten gelooft loopt hij door. Bijna struikelend over een voet van een vreemde kan hij zich nog net vastklampen aan een voorbijganger. En dan opeens staat hij voor een cafe' met de naam "De Hakkenbar" in neonletters boven de half openstaande deur waar het geroezemoes door naar buiten sijpelt. In een flits denk hij aan een film die hij ooit zag: "This means something!". "Vijf pils, colaatje en een jus, da's 15 gulden 75. Ja zeg 't maar?". Boukje bestelt een koffie verkeerd. Hehe, even zitten. Kijken. Niets. Toch die stress in haar achterhoofd, die mensen, gedachten. Even nergens aan denken. Een krant. De Volkskrant van zaterdag. Mooi, een cryptogram. De slok koffie doet goed, hoewel het naar caffe"inevrij smaakt. Of toch niet? Het is niet helemaal duidelijk. Had ze pas niet iets over decaf gelezen in de consumentengids? Haar geheugen laat haar in de steek. Ze wrijft eens in haar ogen. Al die indrukken, weinig slaap, vergaderingen. Ze leunt achterover, observeert, wil aan niets denken maar denkt aan de gebeurtenissen van de dag terwijl ze met een viltje speelt en op haar lip bijt. Langzaam wordt haar koffie koud. "Ja, zeg 't maar?". Eeh, een eeh, Shandy graag. "Hebben we niet, bavje ook goed?". Wat is dat nou weer, een bavje? "Een AV m'neer.". Oh, alcoholvrij. Nou, eigenlijk liever wat alcoholhoudends. Crodino misschien? Dat is er. Waarom doen die barkeepers toch altijd zo moeilijk als hij bestelt? Zorgvuldig stopt hij de blauwe biljetjes die hij terugkrijgt ongekreukt en gesorteerd in zijn portemonnaie. Goed, daar is nog een plaatsje vrij, naast het dartbord. Bertje kijkt eens om zich heen, achterdochtig maar nieuwsgierig. Hij ziet wat mensen met de man achter de bar praten. Er staat een jongen achter een flipperkast die verder niets hoort of ziet. Een vrouw lost een puzzel op. De Crodino is lauw. Opeens landt bovenop cafe' "De Hakkenbar" een ruimteschip met hyperdomme wezens van de planeet Zito. De wezens zien er nogal aards uit maar hebben aan elk van hun vijf benen drie voeten. Ze hebben dan ook geurvreters uitgevonden v`o`or het bier. Hun domheid valt verder uit enkele andere kleine dingen af te leiden, zoals het feit dat zij caffe"inevrije koffie drinken als slaapmiddel. Bij Boukje werkt het vandaag w`el als slaapmiddel, zij het nogal terminaal vanwege het grote gewicht van het ruimteschip dat de oorzaak was van het ineenstorten van het cafe', waarbij alle bezoekers op een spitsmuis en twee muggen na de dood vonden. Net als dit alles gebeurt loopt Nicole door de stad. Als ze ziet dat "De Hakkenbar" tot minimale proporties is gereduceerd door een grote witte schijf wordt ze een beetje bedroefd omdat nu ook het aantal bierdrinkers ouder dan 13 jaar exponenti"eel afneemt waardoor haar hele onderzoek in het honderd dreigt te lopen zodat de subsidie wel eens stopgezet zou kunnen worden. Nicole verwenst de bewoners van Zito alles wat niet mag en vraagt zichzelf af hoe ze wat opgevrolijkt kan worden. Ze wordt jammer genoeg manisch depressief en is dus verder niet bijster interessant meer voor ons verhaal. De lotgevallen van Boukje en Bertje in het hiernamaals zijn veel beter verantwoord uit commerci"eel oogpunt. Echter, als we hier verder op in zouden gaan zou het science-fiction gehalte van dit verhaal iets te zeer stijgen. Gelukkig is de schrijver vrij om wat nieuwe hoofdpersonen te introduceren, en we volgen nu verder de gebeurtenissen van Boukje's zoon Bertje en Bertje's dochter Boukje, die elkaar al langer kennen buiten medeweten van hun ouders. Dit omdat zoon en dochter zich schamen voor het Sherry- en Shandyprobleem van hun ouders. Op dit moment liggen Boukje en Bertje in het gras met een joint naar een optreden te luisteren. Het grootste deel van hun hersenen is druk bezig uit te zoeken waardoor alles opeens paars wordt en waarom er een ruimteschip over hen heen vliegt. De rest van de hersenen kan niet snel genoeg meer werken om de man van de security te begrijpen als deze het heeft over drugs, eruitgooien en politie. Omdat Boukje en Bertje nogal onaanspreekbaar zijn zullen we wat frappante gebeurtenissen uit hun leven aanhalen om zo tot een psychologisch accepteerbare profielschets te komen. Tevens is dat onderhoudend. Boukje is op haar zevende van haar fiets gevallen, zo' op haar kin. Het verhaal van Bertje is wat langer maar daarom niet minder hilarisch. Als kleine jongen was Bertje al een beetje een macho, blij als hij was als hij sneller kon steppen dan zijn vriendjes. Nu had hij zijn rijke moeder wel mee, die een snelle step met zijwieltjes kon betalen. Die zijwieltjes bespaarden Bertje vernederingen zoals die van Boukje. Op school haalde hij punten die net hoog genoeg waren om over te gaan en net laag genoeg om in aanzien te stijgen bij zijn klasgenoten. Zijn eerste blunder maakte hij toen de rector hem op heterdaad betrapte terwijl hij bougies uit de motor van de biologieleraar schroefde. Gelukkig had zijn moeder niet gemerkt dat hij moest nablijven omdat zij weer eens moest overwerken. Op de middelbare school ontmoette hij Boukje voor het eerst. Boukje was met die ontmoeting niet zo gelukkig, omdat zij vanaf dat moment het doelwit was van Bertje's vervelende grappen. Zo werden er roddels verspreid over Boukje waar zelfs de geschiedenisleraar rode wangetjes van kreeg. Nu was dat niet zo verwonderlijk omdat de geschiedenisleraar zelf ook in die roddels voorkwam. Thuis kwam altijd pas de tegenpool van Bertje opborrelen. Hij las stiekem boeken in bed. Zijn moeder wist dat wel, maar ze kwam niet kijken, bang als ze was dat Bertje haar Sherry-kegel zou ruiken. Na het lezen deed hij dan het nachtlampje aan, omdat hij bang was in het donker. Door het groen flikkerende lampje werd hij dan langzaam meegevoerd naar dromenland. Overigens is Klaas Vaak zijn baan kwijtgeraakt na de uitvinding van deze lampjes. Bertje droomde vaak dat hij beroemd was maar dat was nooit zo prettig. Het voelde kil en eenzaam aan de top. (De oplettende lezer ziet nu de diepere symboliek van het hier neergezette stereotype ge"extrapoleerd naar Bertje's dromen om zo tot een schrijven te komen dat een Nederlandse boekenlijst niet zou misstaan, hoewel deze symbolieken puur onintentioneel zijn -- de schrijver). Op een nacht droomde Bertje over Nicole, de medewerkster van het consultatiebureau voor alcohol en drugs die eerder die dag voorlichting had gegeven. Waarschijnlijk zou Bertje over een week, op zijn dertiende verjaardag, stoppen met het drinken van Shandy, had zij gezegd. Vreemd, want hij dronk nooit Shandy, alleen maar Sherry omdat daar toch genoeg van in huis was. (Het dient vermeld te worden dat het frequent terugkeren van alcoholische dranken in dit verhaal niet gezien moet worden als een aansporing tot het gebruik daarvan -- de uitgever). In zijn droom transformeerde Nicole zich echter langzaam voor zijn ogen in een afschrikwekkend gedrocht waar het groene slijm vanaf droop en die bovendien zijn haren al een jaar niet meer had gewassen. Gelukkig sprak het monster niet, anders was Bertje ongetwijfeld van schrik wakker geworden. De gruwel voerde vervolgens een tapdance-act op. Bertje wilde het beter kunnen en onder het slaken van de kreet "Ik weet het beter!" faalde hij hopeloos. Van woede sprong hij uit zijn vel, wat niet slim was omdat er verscheidene organen uit zijn lichaam vielen. Soppend door het groene slijm liep hij naar zijn longen toe om die op te rapen toen hem opviel dat ze nog zo mooi rood waren. Heel anders dan op dat plaatje dat Nicole had laten zien. De volgende morgen besloot Bertje daar wat aan te doen en kocht een sigaar. Dat was de dag van zijn Eerste Trekje, dat aanleiding zou geven tot de joint die we eerder al tegenkwamen. Om dit verhaal iets meer literair te maken volgt nu een kleurrijke, bijna bombastische beschrijving van een incident uit Bertje's jeugd. Er zullen raken klappen vallen, die tot in detail beschreven zullen worden zoals het een literair werkje van Nederlandse bodem betaamt. Om lezers met een zwak hart of andere klachten de mogelijkheid te geven dit verhaal uit te lezen zonder daar iets aan over te houden vermelden we nog even dat er behalve wat schaafwonden geen noemenswaardig letsel wordt opgelopen door de personen die voorkomen in de nu volgende scene. Het was een dag in juli. De klok van de Grote Kerk sloeg statig elf slagen met een klank waaruit bijna de vermoeidheid van vele eeuwen onafgebroken werken doorklonk. Het was frisjes voor de tijd van het [ Hier eindigt het eerste deel van Boukje en Bertje. Lees volgende keer weer de TOM, waarin de spannende avonturen van Boukje en Bertje voortgezet worden! Red. ] ----- ----- ----- Fermat's laatste stelling ------------------------------- ---- Door Paul 'Rtfm' Rambags Dit stukje is gebaseerd op een artikel van Felix Eijgenraam uit het NRC Handelsblad van 1 juli 1993. Onlangs is de laatste stelling van Fermat voor de zoveelste keer bewezen. Een legertje getaltheoretici en andere wiskundigen hebben nog geen fout kunnen ontdekken en ze zijn erg optimistisch: Deze keer lijkt het bewijs echt te kloppen! De tot nu toe geleverde bewijzen bleken allemaal fout te zijn. Een zeker wiskundige, die geconfronteerd werd met een grote stroom bewijzen, had zelfs een verzameling voorgedrukte kaartjes met de text "de eerste fout is op blz. .... regel ....". Deze geleerde heer is nu waarschijnlijk werkloos geworden. Het intrigerende aan de laatste stelling van Fermat is dat hij eenvoudig is te formuleren, maar dat een bewijs beslist niet eenvoudig te geven lijkt. De stelling luidt: ( ^ is machtsverheffen) De vergelijking k^n + l^n = m^n heeft geen oplossing voor natuurlijke getallen k,l,m,n met k,l,m > 0 en n > 2. Deze stelling werd door Pierre Fermat (1601-1665) in 1637 geformuleerd. Hij vermeldde tevens in de kantlijn van een boek dat hij een werkelijk schitterend bewijs voor deze stelling had gevonden, maar dat de kantlijn te klein was om dat bewijs te bevatten. Men vermoedt nu dat dat bewijs fout moet zijn geweest omdat het huidige bewijs *zeker niet* in de kantlijn gefrot kan worden, het is 200 bladzijden groot en bovendien zijn 15 generaties wiskundigen niet in staat gebleken een correct bewijs te leveren. [Persoonlijke noot: Volgens mij zou het bewijs van Fermat best kunnen kloppen hoor. Dat het huidige bewijs zo groot is en zo lang op zich liet wachten is geen bewijs dat Fermat's bewijs niet deugde.] Historie van de laatste stelling van Fermat: 1637 Formulering van de stelling door Fermat. tussen- Men probeert voor zo hoog mogelijke n de stelling te verifieren. periode Met een NeXT computer kwam men tot n = 4.000.000. Een tegenvoorbeeld werd niet gevonden. :-) 1983 De Duitse wiskundige Gerd Faltings (29 jr) bewijst dat voor n > 2 er ten hoogste eindig veel oplossingen zijn. Daarvoor kreeg hij in 1986 de Fields Medal (een soort wiskunde-Nobelprijs). 1987 De Amerikaanse getaltheoreticus Kenneth Ribet toont aan: Als het vermoeden van Taniyama geldt, dan geldt Fermat ook. Taniyama's vermoeden gaat over elliptische curven. Het werd in 1954 door de Japanner Yukata Taniyama geformuleerd. 1993 De Britse getaltheoreticus prof. Andrew Wiles (40 jr), verbonden aan het Isaac Newton Institute for Mathematical Sciences te Cambridge, levert een 200 pagina's tellend bewijs van Taniyama's vermoeden. Hiermee heeft hij dan indirect Fermat's laatste stelling bewezen. Als het bewijs van Wiles klopt, dan maakt hij aanspraak op de Wolfskell- prijs, een prijs van zo'n DM 7500. Toen deze prijs in 1908 werd ingesteld bedroeg hij nog DM 100.000, maar vlak na de eerste wereldoorlog was hij minder dan een cent waard. Meer informatie/discussie/zin- en onzin over de laatste stelling van Fermat kun je vinden in newsgroup sci.math. Eindhoven, Rtfm ----- ----- ----- Fidelio's Nieuwsrubriek ----------------------------- Elke TOM verzamelt Rob de leukste en grappigste berichten uit de diverse computerbladen. Bijdragen zijn altijd welkom via email naar: rob@wzv.win.tue.nl Windows/NT ========== De klucht rond Microsoft's nieuwe OS, Windows NT blijft doorgaan. Na vele vertragingen introduceerde Microsoft begin juni Windows NT. De argeloze lezer die denkt dat dit betekent dat de software ook echt te koop is wordt door MS uitgelachen. Tegelijk met het product introduceerde MS de belofte dat het over 60 dagen misschien te koop is. En daarmee werd de introductie niet meer dan weer een van de vele premature verkoop- verhalen die we al twee jaar lang horen. Tijdens de presentatie liep de PC die de 'slides' produceerde die op een overheadprojector getoond werden halverwege muurvast, zodat hij even uit en aan gezet moest worden. De PC draaide Windows 3.1. Hongerstaking! ============== Een onderzoeker in Amerika, Walter Stewart, is in hongerstaking gegaan, nadat hij door zijn werkgever, (de/het) National Institute of Health, werd ontslagen. Stewart had een computer programma geschreven om plagiaat in weten- schappelijke teksten te ontdekken. Het programma, dat draait op een Macintosh computer, vergelijkt grote hoeveelheden data en geeft een 'match' waarde. Om hun software te testen gebruikten ze diverse bronnen, onder andere wetenschappelijke proefschriften en teksten van diverse universiteiten. Hierbij ontdekten ze plagiaat in de biografie van Abraham Lincoln, "With malice toward none", van prof. Stephen Oates. Stewart zei erg blij te zijn met dit resultaat, omdat het bewees dat zijn software goed werkte. "Oates is een goede plagiaat-pleger. Hij neemt niets direct over, maar masseert de zinnen en gebruikt synoniemen." Oates was echter niet zo blij met deze publiciteit, die diverse kranten haalde, en klaagde bij de werkgever van Stewart, die hem prompt ontsloeg. Stewart eist nu zijn baan terug, toegang tot zijn laboratorium en een onderzoek naar de klachten van andere ex-werknemers, die claimen onterecht ontslagen te zijn, door middel van een hongerstaking. (uit: Computer Weekly, juni 1993) Gratis e-mail experiment faalt ============================= Organisatoren van de Network '93 conferentie in Groot-Brittanie hadden een gewaagd plan: een e-mail adres en vrije internet toegang voor elke deelnemer. Door een te krap schema en teveel belangstelling ging het plan echter niet door. Een groot deel van de 17000 deelnemers had aangegeven belangstelling te hebben, en organisatoren vreesden dat het tiental terminals en een UNIX machine de vraag niet aan zouden kunnen. Volgens Andy Mulholland was de grote belangstelling een zowel aangename als teleurstellende verrassing. "We hadden op een kleine belangstelling gerekend, niet op enkele duizenden aanvragen voor toegang". [ Het artikel maakt geen melding van enige bezorgdheid over de beveiliging van het systeem, of de bezwaren tegen anonieme toegang tot Internet. De conferentie van '94, waar ongetwijfeld een UNIX netwerk en flink wat terminals +-20000 mensen anoniem laat brassen op Internet zal ongetwijfeld achteraf over de hele wereld opgemerkt worden. RJN] (uit: Computer Weekly, 13 mei 1993) Opvallende advertentie ====================== UNIX workstation fabrikant SUN Microsystems adverteerde onlangs in de UK met een foto van de Britse bioloog J.B.S. Haldane, met enkele van zijn uitspraken over 'rightsizing'. Vreemd voor een Amerikaans bedrijf, want Haldane was een overtuigd communist, een niet zo Amerikaanse politieke richting. Zijn uitspraken slaan ook over de rol van de overheid in een socialistische staat, en zeker niet op workstations. Wat zal er volgen ? Microsoft's rode boekje ? Claims over een MTBF van 1000 jaar ?? ----- ----- ----- Slakjes! -------------- ---- Door Koen Holtman Je ontwaakt in een nieuwe wereld. Overal om je heen zie je algen. Jummie! Instinctief weet je dat algen heel lekker zijn. Hap. Daar gaat een algje. Even wat verder kruipen. Hap. Links nog meer algen. Je draait linksom en kruipt verder. Smikkel! Zou er al koffie zijn???? Nee, het bovenstaande is geen ervaring opgedaan tijdens de intro, het gaat hier om de emoties van een computergesimuleerd slakje. De bijlage van deze TOM bevat namelijk een slakjessimulator die elke UNIX terminal omtovert in een gezellig aquarium. Ports van deze simulator voor andere operating systems zijn in voorbereiding. De slak simulator is een voorbeeld van `artificial life', de laatste rage binnen de kunstmatige intelligentie. De simulator bevat zowel genetische algoritmen als kunstmatige netwerken. Mensen die vrezen voor mijn geestelijke gezondheid kan ik gerust stellen: ik ben niet veranderd in een kunstmatige intellectueel, wat blijkt uit het feit dat ik geen militaire toepassing voor deze simulator heb bedacht. _@/ \@_ De wereld waarop de slakjes leven is een aquariumruit: een rechthoekig bord met vakjes. Als de slakjes geboren worden is elk vakje gevuld met een algje, aangegeven door een `+'. In het begin is de situatie bijvoorbeeld: ++++++++++++++++++++++++++++++ ++U++++V++++S++++W++++C++++X++ ++++++++++++++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++++++++++++++ ++H++++Q++++J++++N++++T++++D++ ++++++++++++++++++++++++++++++ Elke letter is een slakje. (We zien hier maar een stukje van de hele ruit.) Een slakje kan nu een paar dingen doen a) Stilstaan, en het algje waarop het staat opeten b) Een hokje verder kruipen Tegelijkertijd kan het 1) 1/8 slag linksom draaien 2) niet draaien 3) 1/8 slak rechtsom draaien. Een slakje kan dus draaien terwijl het stilstaat, maar niet eten terwijl het kruipt. Echte slakjes op echte aquariumruiten kunnen zoiets hetzelfde. (Ga maar kijken naar een zoetwateraquaruim.) Enkele beurten later ziet de ruit er bijvoorbeeld zo uit: ++ ++++++++++++S++ +++++++K++ ++ ++++ V ++ + +**+ ++++ ++ +++Q+++++++++ ++++*W++ ++ +++ ++++ +++++++++++++++++++ ++++ +++++ ++++++++++++++++++ ++++ +++++H ++++++++++++++++X++C+++ ++ ++ + ++++ ++++ N ++++ ++ +++ +++++++ ++J+++++++ ++++ De spaties zijn opgegeten algjes. Algjes waar overheen gekropen is, maar die niet opgegeten zijn, worden aangegeven met een sterretje. Op het scherm kruipen de slakjes nogal snel (hoe snel ligt natuurlijk aan de UNIX doos waarop het de simulator draait), maar dat maakt niet uit want elke beurt wordt een `dag' genoemd. Op deze manier verkrijgen de slakjes toch hun spreekwoordelijke traagheid. Na een bepaald aantal dagen (meestal niet 30) is er een `maand' om. Op de eerste dag van de nieuwe maand worden alle slakjes verplaatst naar een nieuw aquarium waar weer alle vakjes gevuld zijn met algjes. Na een bepaald aantal maanden (meestal 2) is er een `jaar' om. Op het einde van het jaar planten de slakjes zich voort. Omdat de TOM een blad is voor de hele familie, wordt de voortplanting door de simulator niet in beeld gebracht. Er wordt een scorelijst opgesteld van de slakjes, de plaats in de lijst wordt bepaald de hoeveelheid alg die een slakje gegeten heeft. Zo'n lijst ziet er zo uit: 0. gene 3 scores 117 (2) 1. gene 10 scores 114 (2) 2. gene 18 scores 112 (2) 3. gene 6 scores 108 (1) 4. gene 11 scores 100 (1) [....] Average score is 70 (70%) Op de nulde plaats is hier slakje (gen) nummer 3 geeindigd, met een score van 117 algjes. Het bovenste derde deel in de lijst krijgt twee nakomelingen (aangegeven tussen haakjes), het middelste deel krijgt er een, het onderste deel krijgt er nul. Elk slakje geeft zijn genen (bestaande uit 45 getallen van 0 tot 99) door aan zijn nakomelingen. Bij het doorgeven kunnen de genen ook muteren (op een willekeurige manier veranderen). Elke nakomeling heeft maar een ouder, maar dat is niet erg want ik heb in iemands .signature gelezen dat slakken aan ongeslachtelijke voortplanting doen. De genen bepalen het eetgedrag van het slakje. Door de jaren heen zal er op deze manier natuurlijke selectie (evolutie) plaatsvinden naar slakjes die steeds hogere eetscores halen. Onderaan de scorelijst staat hoe goed de slakjes gemiddeld zijn. Het percentage is het deel van de algen dat werd opgegeten. De genen van de eerste generatie slakjes worden door een toevalsgenerator bepaald. De eerste generatie vertoont dan ook weinig efficient eetgedrag. De simulator maakt een logfile aan waarin staat hoe elke generatie het doet, b.v. year 0 top 77 avg 4 perc 3 year 1 top 73 avg 5 perc 5 year 2 top 140 avg 15 perc 14 year 3 top 109 avg 19 perc 19 year 4 top 130 avg 33 perc 32 year 5 top 133 avg 38 perc 37 year 6 top 117 avg 59 perc 58 year 7 top 119 avg 64 perc 64 year 8 top 116 avg 71 perc 70 year 9 top 113 avg 77 perc 77 Top is de hoogste score behaald door een slakje, `avg' de gemiddelde score, en `perc' het percentage opgegeten algen. Je ziet dat de slakjes vrij snel slimmer worden. Het mooie van zo'n genetisch algoritme is dat het slakgedrag vanzelf ontstaat: als programmeur hoef je je niet druk te maken over efficiente eet- en kruipalgoritmen, dat doen de slakjes zelf wel. _@/ \@_ De `hersenen' van een slakje wordt gevormd door een neuraal netwerk met daarin 9 neuronen. De belangrijkste invoer van het netwerk wordt geleverd door de ogen van het slakje. Elk neuron in het netwerk heeft vier ingangen en een uitgang: i2 i3 i4 \ | / | | | V V V ___ i1--------> / \ \___/ | V U Elke ingang kan een signaal voeren (de waarde 1 hebben) of niet (de waarde nul hebben). Het neuron berekent de formule i1 * f1 + i2 * f2 + i3 * f3 + i2 * f4 >= 4 * f5 Waar i1 ... i4 de vier ingangen zijn en f1 ... f5 wegingsfactoren, getallen van -50 tot +49 die verkregen worden uit de genen. (9 neuronen maal 5 factoren geeft 45 getallen per slakje. De genen zijn getallen van 0 tot 99, de factoren worden verkregen door er 50 van af te trekken.) Als bovenstaande formule `true' oplevert, `vuurt' het gen, dan geeft het zijn uitgang de waarde 1. Is de formule `false' wordt de uitgang 0. De 9 neuronen zijn verbonden met elkaar, de zintuigen, en de spieren van het slakje. Bijelkaar vormen ze het volgende neurale net, waarbij de neuronen voorgesteld worden door `O', en alle signalen van boven naar beneden lopen, behalve de bij een horizontale pijl `---->O--->O--->O' die een signaal van links distribueert naar de 3 neuronen erin. 0 1 2 3 4 \ |\ /|\ /| / \ | \/ | \/ | / \ | /\ | /\ | / \|/ \|/ \|/ h0----->O--->O--->O e0 |\ /|\ /| e1 \ | \/ | \/ | / \ | /\ | /\ | / \|/ \|/ \|/ h1----->O--->O--->O kof /|\ /|\ /| mtv \/ | \/ | \/ | / /\ | /\ | /\ | / E1 \|/ \|/ \|/ et----->O--->O--->O | |\ | L K/S\ R \ E0 Betekenis van de ingangen: 0,1,2,3,4: Deze zijn de oogzenuwen van het slakje, als # het slakje is kijken ze als volgt naar de buitenwereld: 123 0#4 Hierbij is kijkrichting 2 `vooruit' voor het slakje. Een zenuw geeft `1' als er op de bewuste plaats een algje ligt. h0: honger signaal nummer 0, wordt 1 als het slakje al meer dan 4 dagen niets gegeten heeft. h1: honger signaal nummer 1, wordt 1 als het slakje al meer dan 10 dagen niets gegeten heeft. et: eten signaal: wordt 1 als er zich algen onder het slakje bevinden. e0, e1: Emoties 0 en 1, deze worden `afgetapt' van het netwerk op de plaatsen EO en E1, en worden de volgende dag toegevoerd. kof: koffie signaal: dit wordt elke 30 dagen 5 dagen lang 1 en signaleert een koffiepause. De hoop is dat de evolutie door dit productivity tool versneld wordt. mtv: MTV signaal: Wordt gegenereerd door een toevalsgenerator. (Net als het programmaschema van MTV). Dit experimentele signaal is toegevoegd om de invloed van MTV op de evolutie te kunnen bepalen. Betekenis van de uitgangen: E0,E1: emotie uitgangen, zie e0,e1. L,R: draai links of rechts. L R actie ----------------------- 0 0 draai niet 1 0 draai linksom 0 1 draai rechtsom 1 1 draai niet K/S: (Kruip/Sta) 1 betekent kruip vooruit, 0 betekent sta stil en eet het eventueel in het vakje aanwezige algje. _@/ \@_ Hier is de help informatie van de simulator. Alle help regels worden vooraf gegaan door `**'. Enkele begrippen die nog niet aan de orde zijn gekomen worden toegelicht. ** Snail simulator V0.5 (Koen Holtman / TOM #8) ** Usage: slak [options] [filename] In de [filename] worden de genen van de slakjes opgeslagen als je het programma onderbreekt met ^C. Als je geen filenaam geeft wordt de naam `genepool' gebruikt. Als je het programma dan weer opstart worden de genen weer uit de betreffende file gelezen zodat de evolutie verder kan. ** ---Options--- (default in brackets) ** Playfield Het speelveld is dus de aquaruimruit. ** -d : Initial distance between snails (10). ** -x : X dimension of playfield (must be multiple of -d) (80). ** -y : Y dimension of playfield (must be multiple of -d) (30). ** -mon : Number of months in a year (1). ** -day : Month has -day * -d * -d days (3). ** Evolution ** -g : Gene pool size (24). Dit is het aantal slakjes (genen) in een generatie. Hoeft niet gelijk te zijn aan (-x * -y) / (-d * -d). ** -ms : Mutation speed (8). Hoe hoger, hoe meer mutaties. ** -rnd : Random number seed. Als je geen -rnd argument geeft is alles volledig random. ** Presentation ** -sx : X dimension of screen. ** -sy : Y dimension of screen. Als je geen -sx en -sy opgeeft wordt de maat van je terminal gebruikt. Merk op dat -sx en -sy niet gelijk hoeven te zijn aan -x en -y. ** -u : Days between a screen update (1). De simulator is de meeste tijd bezig de representatie van de aquariumruit op het scherm bij te werken. Door hogere waarden voor -u te kiezen (of lagere waarden voor -sx en -sy) wordt het programma sneller maar zie je minder. ** -sle : 1/100 seconds to sleep between screen updates (0). De -sle optie gebruikt de usleep(2) system call op unix, en deze is niet standaard. Daarom krijg je deze optie normaal niet te zien, hiervoor moet je de source eerst zelf aanpassen aan je unix versie. ** -pau : Seconds to pause between years (2). ** -log : Make a .log file (1). 0=nee, 1=ja. Gebruik dus -log0 als je geen logfile wilt. De logfile heet [filename].log. ** Snail brain De vier opties hieronder geven de mogelijkheid ingangen voor het neurale net uit te schakelen. 0=uit, 1=aan. Met b.v. -MTV0 krijgen de slakjes geen MTV meer. ** -e0 : Activate emotion 0 (1). ** -e1 : Activate emotion 1 (1). ** -cof : Activate coffee (1). ** -MTV : Activate MTV (1). De twee opties hieronder regelen de ingangen h0 en h1. ** -h0 : Hunger treshhold 0 (4). ** -h1 : Hunger treshhold 1 (10). ** -h or -? for help _@/ \@_ Door mij uitgevoerde simulaties hebben al het aan het licht gebracht dat koffie en MTV een belangrijke rol spelen in de evolutie. Het script `inter' print de wegingsfactoren voor de neurale netwerken van de eerste twee slakjes in een `genepool' file. Vergelijk de output met het schema van het neurale net hierboven. (Dit script werkt alleen op Linux machines, ik heb nog geen portable versie gemaakt.) b.v.: pux ~/slak#inter genepool +06 +46 +45 -29 +45 -25 -21 -28 +43 \ | / \ | / \ | / -13> +09 +01> -39 +32> -47 +34 -32 -41 -41 -22 -34 -14 -12 +10 \ | / \ | / \ | / -43> -31 +17> -21 -33> +05 +45 -10 +27 +08 +05 +12 -34 -34 -02 \ | / \ | / \ | / -04> +27 -21> -01 -05> +00 [Tweede gen gewist.] Het is me trouwens nog niet gelukt om zo'n gen echt te interpreteren. Wel zien we dat dit slakje erg van koffiepauzes houdt (+45) en dat het zich niet erg veel van MTV aantrekt (-02). _@/ \@_ In de volgende TOM (onder voorbehoud): - Een uitgebreide versie van de slakkengenerator. - Ports voor andere operating systems. Schijf naar de TOM redactie als je een bepaalde feature in de simulator wilt zien. Uitgebreide en geporte sources zijn ook welkom. ----- ----- ----- Roddels ------------- Volgens prof.dr. Emile H.L. Aarts zijn Gert-Jan en Jack watjes, want ze drinken geen koffie. Pieter J. doet bij irc op #lesbians alsof hij Irene Voet is! Remco krijgt 's nachts na overmatig alcoholgebruik de neiging auto's te molesteren. Jammer genoeg voor hem patroilleerd er 's nachts ook politie... Het BCF (d.w.z. _John, met instemmend geknik van Hans Bouw en zonder tegenwerpingen van de overigen), beschouwt Wietse als de grootste nog op vrije voeten zijnde hacker. ----- ----- ----- Sofwarehoek ----------------- ---- Door Error Deze keer wil ik het hebben over een programma dat eigenlijk het broertje is van een programma waar ik het al eerder over gehad heb. Misschien kun je je Crossword Creator II nog herinneren, waarmee je heel gemakkelijk een kruiswoordpuzzel kunt maken. Nou dit programma heeft een broertje. Word Search Creator, een programma waarmee je woordzoekpuzzels kunt maken. Je weet wel die puzzels die zeer makkelijk zijn, maar altijd leuk om de tijd te verdrijven. Het grootste voordeel van dit programma is weer dat het zo vreselijk makkelijk te gebruiken is. In plaats van dat het gebruik van een computer je meer tijd kost, heb je een puzzel in minder tijd dan het zou kosten om een eitje te bakken. Het enige wat je nodig hebt is een lijst met woorden die je in de puzzel kunt gebruiken. Het leukste is het natuurlijk als je die rond een bepaald thema neemt. Ook bij Word Search Creator zit je niet vast aan 1 manier om de puzzel te maken. Als je iets speciaals wilt en een beetje extra tijd in je puzzel wilt steken, dan kun je van alles instellen en met de hand doen. Essentieel voor de instellingen zijn de richtingen waarin een woord geplaatst kan worden. Op het scherm staan dan ook een 9-tal knoppen om de richtingen aan te geven waarin woorden mogen staan. Ja, er zijn maar 8 rigtingen mogelijk, maar de negende is om alle knoppen aan of uit te zetten. Dat is nou echt gemakkelijk. Je kunt dit bijvoorbeeld gebruiken als je een puzzel maakt voor kleinere kinderen, die meer moeite zouden kunnen hebben met het achterstevoren lezen van woorden. Het programma is trouwens zo makkelijk in het gebruik dat je kinderen er rustig mee kunt laten werken, bijvoorbeeld als ze een eigen schoolkrant willen maken. Het programma kent weer dezelfde mogelijkheden voor uitvoer als Crossword Creator II. De resultaten kunnen geprint worden op de meeste printer, waarbij oplossingen de woorden netjes omcirkeld hebben. Ook uitvoer als ascii text of als plaatje zijn mogelijk. Graag had ik een puzzel als bijlage gegeven, maar dit keer is er al een andere leuke bijlage, dus waarschijnlijk voor een volgende keer. Het beste nieuws is misschien nog wel dat het programma nog goedkoper is dan Crossword Creator II. Net als Crossword Creator II is Word Search Creator een programma van het softwarehuis Fair Dinkum Technologies. Volgende keer weer een spelletje in de softwarehoek! ----- ----- ----- Giga's MuziekRubriek -------------------------- ---- Door Walter 'GigaWalt' Belgers Deze MuziekRubriek kwam tot stand met medewerking van Serge Reuvers (serge@giga.win.tue.nl). Aan het einde van de jaren 70 werd er een nieuwe hardrockband opgericht: Van Halen. Van Halen bestond uit de broertjes Alex en Eddie van Halen op resp. drums en leadgitaar/keyboards, David Lee Roth gitaar/zang en Mike Anthony op bas. De broers Van Halen komen oorspronkelijk uit Nederland, Amsterdam om precies te zijn. De ouder haalden een piano in huis waar de broers klassieke muziek op speelden. In 1968 vertrokken ze naar Pasadena, waar ze voor het eerst in aanraking kwamen met rockmuziek. Daar speelde Alex eigenlijk eerst gitaar en Eddie drums, maar ze kwamen er snel achter dat ze beter met hun broers instrument overweg konden. Pas begin jaren 80 kreeg Van Halen hun eerste hit met het nummer 'Running With The Devil', dat nog van hun eerste album afstamde. Daarna hebben ze met tussenpozen in de tipparade en de TOP 40 gestaan met nummers als 'You Really Got Me' en 'Pretty Woman' (van Roy Orbison). Het bekendste nummer van Van Halen is natuurlijk Jump, dat overal op de wereld een hit werd behalve in Nederland. Dit nummer komt van het album '1984', het laatste nummer met David Lee Roth als zanger, die aan een solocarriere begon. Op dit album doen de synthesizers royaal intrede bij Van Halen. Vanaf het album '5150' neemt Sammy Hagar de zang voor zijn rekening. Ze scoren een hit met 'Why Can't This Be Love', nadat het nummer voor de derde keer is uitgebracht. Daarna de albums 'OU812' (Oh you ate one, too) en 'For Unlawful Carnal Knowledge' (vanwege de afkorting mag ik aannemen). De eerste single van dit album was 'Poundcake'. In de clip zie je hoe je een gitaar kunt bespelen met een boormachine! De tweede single was 'Right Here'. Dat nummer heeft een hele leuke clip, die terecht een MTV video award kreeg. Een andere leuke clip zit bij het nummer 'Hot for Teacher'. Na al die tijd had Van Halen nog steeds geen livealbum. Men besloot een 2.5 uur durend dubbelalbum 'Live: Right Here, Right Now' te persen. Op dit album vele hits, en opvallend is dat Sammy Hagar hier 'Jump' zingt. Sammy zingt normaal namelijk nooit nummers uit de David Lee Roth periode. Van Halen kwam in april in Nederland (ze zijn hier heel lang niet geweest) voor een uitverkocht concert, waarbij Mike Anthony traditiegetrouw een solo speelde op z'n Jack Daniels-gitaar (een gitaar die eruit ziet als een fles Jack Daniels). Door het publiek werden van allerhande kleding- stukken het podium opgegooid, waaronder BH's en slipjes, die Sammy Hagar aanpaste (is het wel een man?). Bij het concert in Nederland gedroegen ze zich verder heel rustig. Van Halen heeft eens ooit duiveltjes op het podium gehad die eruit zagen als Manneke Pis, maar dan met whisky! Dat vonden de autoriteiten echter niet zo'n goed idee, vooral niet omdat de concertbezoekers onder de stralen gingen hangen om zich te bezatten. Ze hebben de tour afgemaakt met een onschuldiger drankje uit de duiveltjes. Over de broertjes Van Halen zelf ook nog een paar anekdotes: Eddie van Halen heeft de gitaarsolo van 'Beat It' van Micheal Jackson gespeeld en Alex vindt er plezier in om het met zijn vrouw op vreemde plekken te doen (in de lift enzo). Discografie: - Van Halen - Van Halen II - Fair Warning - Women and Children First - Diver Down - 1984 - 5150 - OU812 - For Unlawful Carnal Knowledge - Live: Right Here, Right Now In de volgende TOM onder voorbehoud Alice Cooper. GigaWalt (gigawalt@info.win.tue.nl) ----- ----- ----- Tommetje -------------- Te koop: Unisef stereo autoradiocassettespeler. Prijs 25 gulden. Walter Belgers, gigawalt@info.win.tue.nl. ----- ----- ----- Offici"ele Informatie --------------------------- Timewasters Online Magazine is een productie van The Incredible Timewasters. Alles uit deze publicatie mag in het roddelcircuit terechtkomen zonder toestemming van mij of iemand anders. Niets uit deze uitgave mag als de waarheid geclaimed worden zonder uitdrukkelijke toestemming van een van de Editorial Staff. We kunnen geen enkele aansprakelijkheid aanvaarden voor het gebruiken of printen van informatie uit dit magazine. Vragen over TOM, en aanvragen en opzeggingen van abonementen, kunnen naar het adres tom-request@win.tue.nl gemaild worden. Kopij kan naar tom@win.tue.nl worden gestuurd. Oude nummers van de TOM zijn te vinden in Gopher, in de informatie directory van de T.U.E. onder TimeWasters. Oude nummers van de TOM zijn ook te verkrijgen via email, stuur een mailtje met het subject `tom2' (zonder de kwootjes) naar timewasters-request@win.tue.nl, waar voor de 2 het nummer van de gewenste TOM moet worden ingevuld, bijvoorbeeld 2. """"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""" TOM-Timewasters Online Magazine (c) 1993 The Incredible Timewasters """""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""